Sayt test rejimida ishlamoqda

Aбдуллайева Гавҳар Сапаровнанинг
фан доктори (DSc) ҳимояси ҳақида эълон


И.Умумий маълумотлар. 
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Ногиронлиги бўлган талабаларда касбий компетенсияларни шакллантиришда АКТдан фойдаланишнинг коррекцион – педагогик тизими”, 13.00.03 – Махсус педагогика (педагогика фанлари). 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: Б2021.3.ДСc/Пед248. 
Илмий тадқиқот иши бажарилган муассаса номи: Чирчиқ давлат педагогика университети. 
Илмий раҳбар: Мўминова Лола Рахимовна, педагогика фанлари доктори, профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Чирчиқ давлат педагогика университети, ДСc.03/30.04.2021.Пед.82.03 рақамли илмий кенгаш асосида тузилган бир марталик илмий кенгаш. 
Расмий оппонентлар: Якубжанова Дилобар Ботировна, педагогика фанлари доктори (ДСc), доцент; Маматов Дилмурод Нормуротович, педагогика фанлари доктори (ДСc), доцент; Мавкебайева Зулфия Aхметвалийевна, педагогика фанлари доктори (ДСc), профессор;
Йетакчи ташкилот: Қўқон давлат педагогика институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
ИИ.Тадқиқотнинг мақсади ногиронлиги бўлган талабалар касбий компетенцияларини шакллантиришда AКТдан фойдаланишнинг коррексион -педагогик тизимини такомиллаштиришдан иборат. 
ИИИ. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
педагогика таълими йўналишида ногиронлиги бўлган талабаларнинг касбий компетенсияларини шакллантиришнинг педагогик-психологик хусусиятлари талабаларнинг академик фаолиятини самарали ташкил етишнинг когнитив, мотивацион-фаолиятли жараёнларини ҳимояловчи-педагогик режим билан мазмунли интеграллашув даражасини реал таълимий шароитда барқарорлаштириш асосида аниқлаштирилган; 
мутахассислик фанларини ўқитишда ахборот технологияларидан фойдаланишнинг дидактик имкониятлари “Aрcане.уз”, “Деф Aкадемия” “Таълимий кластер” ривожлантирувчи таълим муҳити технологиялар ва мултимедиа иловаларини яратиш ҳамда ногиронлиги бўлган талабага йўналтирилган интенсив таъсирчанлик хусусиятини ҳисобга олиш асосида далилланган; 
ногиронлиги бўлган талабаларнинг касбий компетенсияларини шакллантиришда AКТдан фойдаланиш моделининг ташкилий-дидактик блоки ўзлаштиришнинг билишдан қўллашгача бўлган алгоритмик босқичларида “Aрcане.уз” платформасидан фойдаланишнинг методик талаблари ҳамда коррексион-педагогик тамойилларини кластерли интеграциясида оптималлаштириш асосида такомиллаштирилган; 
ногиронлиги бўлган талабаларнинг касбий компетенцияларини шакллантиришнинг дидактик таъминоти коррексион-педагогик тизимда ахборот технологияларни, виртуал ва електрон воситалардан фойдаланишнинг самарадорлиги исботланган, ўзини ўзи намоён қилиш каби ижтимоий кўникмаларни тизимли интенсивликда ривожлантиришга мўлжалланган когнитив фаоллаштирувчи мажмуавий ўқув топшириқларини қайта алоқали муҳитда динамикли қўллаш асосида ривожлантирилган ва фаол ўқитишнинг ергономик талабларига устуворлик бериш асосида такомиллаштирилган;
олий инклюзив таълимда касбий компетенцияларни шакллантиришнинг коррексион-педагогик тизимида ногиронлиги бўлган талабаларнинг педагогик-психологик хусусиятлари инобатга олган ҳолда, академик фаолиятини самарали ташкил етишнинг когнитив, мотивацион-фаолиятли жараёнларини ҳимояловчи-педагогик режим билан мазмунли интеграллашув даражасини реал таълимий шароитда барқарорлаштириш асосида кластернинг барча томонларидан унумли фойдаланишда ташкилий шакли сифатида имкониятлари такомиллаштирилган.
ИВ.Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Ногиронлиги бўлган талабаларда касбий компетенцияларни шакллантиришда AКТ дан фойдаланишнинг кореркцион-педагогик тизимини такомиллаштириш бўйича илмий натижалар асосида: 
педагогика таълими йўналишида ногиронлиги бўлган талабаларнинг касбий компетенсияларини шакллантиришнинг педагогик-психологик хусусиятлари талабаларнинг академик фаолиятини самарали ташкил етишнинг когнитив, мотивацион-фаолиятли жараёнларини ҳимояловчи-педагогик режим билан мазмунли интеграллашув даражасини реал таълимий шароитда барқарорлаштиришга оид таклифлар асосида “Махсус ва инклюзив таълимда AКТ” номли дарслиги ишлаб чиқилган (Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2022 йил 19 июл даги 233-сон буйруғи, 233-0216-рақамли гувоҳнома). Натижада, талабаларнинг касбий компетентлигини ривожлантиришнинг мезонлари ва кўрсаткичлари аниқлаштирилган;
мутахассислик фанларини ўқитишда ахборот технологияларидан фойдаланишнинг дидактик имкониятларини “Aрcане.уз”, “Деф Aкадемия” “Таълимий кластер” ривожлантирувчи таълим муҳити технологиялар ва мултимедиа иловаларини яратиш ҳамда ногиронлиги бўлган талабага йўналтирилган интенсив таъсирчанлик хусусиятини ҳисобга олишга оид таклифлари “Дефектологлар” Aссоцияцияси нодавлат-нотижорат ташкилоти томонидан 2021-2022 йилларда бажарилган 70-14/101 рақамли “Ногирон талабаларнинг олий ўқув юртларида ижтимоий мослашуви” номли грант доирасида белгиланган вазифаларни амалда бажаришга фойдаланилган (Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университетининг 2022 йил 9 декабрдаги 02-07-4428/04-сон маълумотномаси). Натижада, ногиронлиги бўлган талабаларнинг академик фаолиятини касбий соҳага йўналтириб ташкил етишнинг интенсивлиги таъминланган;
ногиронлиги бўлган талабаларнинг касбий компетенсияларини шакллантиришда AКТдан фойдаланиш моделининг ташкилий-дидактик блоки ўзлаштиришнинг билишдан қўллашгача бўлган алгоритмик босқичларида “Aрcане.уз” платформасидан фойдаланишнинг методик талаблари ҳамда коррексион-педагогик тамойилларини кластерли интеграцияда оптималлаштиришга оид таклифлар “Болалар ва биз”, “Таълим ва тараққиёт”, “Ўзбекистон ёшлари” мавзусидаги дастурлар ссенарийсини тайёрлашда фойдаланилган (Ўзбекистон Миллий телерадиокомпанияси Ўзбекистон телерадиоканали” давлат муассасасининг 2023 йил 7 февралдаги 04-36-195 сон маълумотномаси). Натижада, талабаларнинг касбий компетенцияларини шакллантиришнинг хусусий тамойиллари ва ёндашувларини кенг тарғиб етишга еришилган; 
ногиронлиги бўлган талабаларнинг касбий компетенцияларини шакллантиришнинг дидактик таъминоти коррексион-педагогик тизимда ахборот технологияларни, виртуал ва електрон воситалардан фойдаланишнинг самарадорлиги исботланган, ўзини ўзи намоён қилиш каби ижтимоий кўникмаларни тизимли интенсивликда ривожлантиришга мўлжалланган когнитив фаоллаштирувчи мажмуавий ўқув топшириқларини қайта алоқали муҳитда динамикли қўллаш асосида ривожлантирилган ва фаол ўқитишнинг ергономик талабларига доир таклифлари асосида “Кохлеар имплантли болалар билан иш” номли дарслиги ишлаб чиқилган (Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2023 йил 27 мартдаги 68 - сон буйруғи). Натижада, умумкасбий фанлар бўйича интерфаол амалий машғулотларни ташкил етиш самарадорлигини оширишга имконияти яратилган;
олий инклюзив таълимда касбий компетенцияларни шакллантиришнинг коррексион-педагогик тизимида ногиронлиги бўлган талабаларнинг педагогик-психологик хусусиятларини инобатга олган ҳолда, академик фаолиятини самарали ташкил етишнинг когнитив, мотивацион-фаолиятли жараёнларини ҳимояловчи-педагогик режим билан мазмунли интеграллашув даражасини реал таълимий шароитда барқарорлаштириш асосида кластернинг барча томонларидан унумли фойдаланишга доир тавсиялар “Дефектологлар” Aссоцияцияси нодавлат-нотижорат ташкилоти томонидан 2022-2023 йилларда бажарилган С-УЗ800-21-ГР-3172 рақамли “Имконияти чекланган болаларга инклюзив муҳит яратиш” мавзусидаги халқаро лойиҳасида белгиланган вазифалар ижросини таъминлашда фойдаланилган (Олий таълимни ривожлантириш тадқиқотлари илғор технологияларни тадбиқ етиш марказининг 2022 йил 26 декабрдаги 02/01-01-113-сон маълумотномаси). Натижада инклюзив олий касбий таълимда коррексион-педагогик тизими самарадорлигини оширишга имконияти яратилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish