Sayt test rejimida ishlamoqda

Aхмадалийева Хосиятпошшо Aбдухаётовнанинг 
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

И. Умумий маълумотлар .
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Инглиз тили дарсларида ўқувчиларнинг коммуникатив компетенсиясини такомиллаштириш (академик лицейлар мисолида)”. 13.00.01- Педагогика назарияси. Педагогик таълимотлар тарихи (педагогика фанлари). 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2021.4.PhD/Ped2797.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Ўзбекистон давлат жаҳон тиллари университети.
Илмий раҳбар : Мусурманова Ойниса, педагогика фанлари доктори, профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса, ИК рақами: Фарғона давлат университети, PhD.03/30.11.2021.Ped.05.07. 
Рамий оппонентлар: Aсқарова Ўғулхон Мамашакировна, педагогика фанлари доктори, профессор; Жуманазаров Умид Умирзакович, педагогика фанлари доктори, доцент. 
Йетакчи ташкилот: Самарқанд давлат чет тиллар институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
ИИ. Тадқиқотнинг мақсади академик лицейларнинг аниқ фанлар йўналишида таҳсил олаётган ўқувчиларнинг инглиз тили дарсларида коммуникатив компетенсиясини инновацион педагогик технологиялар ва техникалар орқали такомиллаштириш бўйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
ИИИ. Тадқиқотнинг илмий янгилиги : 
академик лицейларнинг аниқ фанлар йўналишидаги ўқувчиларнинг инглиз тили дарсларида тил билиш кўникмасини ривожлантириш орқали коммуникатив компетенсияси компонентлари (лингвистик-фонетика, лексика, грамматика, нутқий-гапириш, ўқиш, тинглаб тушуниш, ёзиш) еклектик (бир-биридан ажратмаган) механизмга кўра такомиллаштирган;
академик лицейлар аниқ фанлар йўналишида инглиз тили дарсларида ўқувчиларни матн билан ишлашга йўналтирилган коммуникатив билиш фаолияти (диагностик, прогностик, математик тафаккур, идрок етиш, формал ва нофармал мулоқот) орқали коммуникатив компетенсия компонентларини такомиллаштириш самарадорлиги аниқланган;
академик лицейлар аниқ фанлар йўналишидаги ўқувчиларнинг коммуникатив компетенсияси шахслараро, гуруҳий, жамоавий муносабатларга ўргатувчи аутентик манбалардан фойдаланиш орқали уларнинг коммуникатив вазиятларда таъсир етувчи (креативлик, ўзига ишонч ҳисси, мустақил қарор қабул қилиш, танқидий ва аналитик фикрлаш каби) компетентлик мезонлари интеграциясига устуворлик бериш асосида такомиллаштирилган; 
академик лицейлар аниқ фанлар йўналиши ўқувчиларининг коммуникатив компетентлиги интерактив педагогик технолгиялар, мантиқий-лингвистик интеграция, AКТ технологиялари, мунозара, мустақил таълим, лойиҳавий машғулотлар ёрдамида такомиллаштирилган педагогик модел воситасида самарадорлиги асосланган.

ИВ. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Aкадемик лицей аниқ фанлар йўналишида таҳсил олаётган ўқувчиларнинг коммуникатив компетенсиясини инглиз тили дарс жараёнида такомиллаштириш бўйича илмий тадқиқот натижалари асосида: 
академик лицейларнинг аниқ фанлар йўналишидаги ўқувчиларнинг инглиз тили дарсларида тил билиш кўникмасини ривожлантириш орқали коммуникатив компетенсияси компонентлари (лингвистик-фонетика, лексика, грамматика, нутқий-гапириш, ўқиш, тинглаб тушуниш, ёзиш) еклектик (бир-биридан ажратмаган) механизмга кўра такомиллаштирган таклиф ва тавсиялар 2022-2023 ўқув йили аниқ фанлар йўналишининг “Инглиз тили” фани бўйича тузилган ўқув дастурига ўқувчиларнинг коммуникатив компетенсиясини такомиллаштиришга доир мавзулар: Спеакинг. Девелопинг пупилсъ cоммуниcативе cомпетенcе ин реал cонтехц; Имплементатион оф аутҳентиc материалс то девелоп пупилсъ интегратед лангуаге скиллс; Модерн Cоммуниcативе гамес; Девелопинг пупилсъ cоммуниcативе cомпетенcе виа ИCТ мазмунига киритилган (Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2022 йил 29 сентабрдаги 89-05-93-сон маълумотномаси). Натижада, таълим жараёнида ўқувчиларнинг коммуникатив компетенсиясини ривожлантиришнинг амалдаги механизми такомиллаштирилган;
академик лицейлар аниқ фанлар йўналишида инглиз тили дарсларида ўқувчиларни матн билан ишлашга йўналтирилган коммуникатив билиш фаолияти (диагностик, прогностик, математик тафаккур, идрок етиш, формал ва нофармал мулоқот) орқали коммуникатив компетенсия компонентларини такомиллаштириш самарадорлиги аниқланганлиги ҳамда академик лицейлар аниқ фанлар йўналишидаги ўқувчиларнинг коммуникатив компетенсияси шахслараро, гуруҳий, жамоавий муносабатларга ўргатувчи аутентик манбалардан фойдаланиш орқали уларнинг коммуникатив вазиятларда таъсир етувчи (креативлик, ўзига ишонч ҳисси, мустақил қарор қабул қилиш, танқидий ва аналитик фикрлаш каби) компетентлик мезонлари интеграциясига устуворлик бериш асосида такомиллаштирилган тавсиялар “Теачинг интегратед лангуаге скиллс: Cлассроом лангуаге, cлассроом инвестигатион, материал десигн, планнинг фор теачинг анд леарнинг (теачеръс боок, студентъс боок)” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2022 йил 13 майдаги 166-сонли буйруғи, нашр гувоҳномаси рақами 166-259; 2022 йил 9 сентабрдаги 302-сонли буйруғи, нашр гувоҳномаси рақами 302-1281). Натижада, инглиз тили дарсларида коммуникатив компетенсия (лингвистик-фонетика, лексика, грамматика; нутқий-гапириш, ўқиш, тинглаб тушуниш, ёзиш) компонентларини еклектик тарзда ривожлантиришга еришилган;
академик лицейлар аниқ фанлар йўналиши ўқувчиларининг коммуникатив компетентлиги интерактив педагогик технолгиялар, мантиқий-лингвистик интеграция, AКТ технологиялари, мунозара, мустақил таълим, лойиҳавий машғулотлар ёрдамида такомиллаштирилган педагогик модел воситасида самарадорлиги асосланган тавсиялар “Теачинг интегратед лангуаге скиллс: Cлассроом лангуаге, cлассроом инвестигатион, материал десигн, планнинг фор теачинг анд леарнинг (теачеръс боок, студентъс боок)” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2022 йил 13 майдаги 166-сонли буйруғи, нашр гувоҳномаси рақами 166-259; 2022 йил 9 сентабрдаги 302-сонли буйруғи, нашр гувоҳномаси рақами 302-1281). Натижада, ўқув қўлланма 2022-2023 ўқув йилидан инглиз тили ўқитувчилари, ўқувчилар ва умуман тил ўрганувчилар учун фойдаланишга тавсия етилди ва ўқув жараёнига татбиқ қилинган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish