Шодиев Мухиддин Бердимуратович
Педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтиссослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Интегратив ёндашув асосида талабаларнинг коммуникатив компетенсияларини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш” 13.00.02 -Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (Хорижий тил), (Педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам:
Диссертация бажарилган муассаса номи: Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети.
Илмий раҳбар: Халиков Аъзам Абдусаломович. Педагогика фанлари доктори (DSc), профессор
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети, DSc.03/30.11.2024.Ped.26.04.
Расмий оппонентлар: Исакулова Нилуфар Жаникуловна педагогика фанлари доктори, профессор Баделбоева Юлдузбону Орифжоновна педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD)
Етакчи ташкилот: Гулистон давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади интегратив ёндашув асосида талабаларда коммуникатив компетенсияларини ривожлантириш методикасии такомиллаштиришдан иборат.
III.Тадқиқотнинг илмий янгилиги қуйидагилардан иборат:
талабаларда коммуникатив компетенсияни ривожлантиришнинг педагогик имкониятлари дискурсив ва ижтимоий-маданий муҳитда нутқий этикет ҳамда маданий коннотацияларни лингвопрагматик интеграция қилиш орқали нутқий фаолиятни когнитив-прагматик стратегиясига мувофиқ моделлаштириш ва мазмуний интерактивликни кросс-мулоқот локолизацияси асосида таъминлашга кўра аниқлаштирилган;
талабаларнинг коммуникатив компетенсиясини ривожлантириш модели дискурсга мос интерактив ўқув жараёнида когнитив ва рефлексив фаолиятни фаоллаштирувчи интерсемиотик материаллардан фойдаланишга мувофиқ лингвистик-семантик таркибни мултимодал компетенсиялар орқали аффилятив эҳтиёжларга кўра аниқлаштириш асосида такомиллаштирилган;
талабаларда коммуникатив компетенсияни ривожлантириш методикаси шахснинг мулоқот фаоллигини оширувчи рақамли коммуникатив муҳит ва таълимий технологиялар интеграциясига кўра маданий контекстда фикрлаш ва диалогик мулоқотни юритиш малакаларини синхрон ривожлантиришнинг функсионал мазмунини нутқ вариативлигига боғлиқ социолингвистик кўникмалар орқали интеграциялаш асосида такомиллаштирилган;
талабаларнинг коммуникатив компетенсиясини ривожлантириш самарадорлиги мулоқотга киришишда лингвистик аниқликнинг талаб этилишига кўра тил бирликлари семантик ҳарактери ва маъно тармоқлари ўртасидаги функсионал-стилистик мувофиқликни ўқув материали консептуал бирлигининг эпистемологик изчиллигига кўра белгилаш асосида оширилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши.
Интегратив ёндашув асосида талабаларининг коммуникатив компетенсияларини такомиллаштириш бўйича ўтказилган тадқиқот натижалари асосида:
талабаларда коммуникатив компетенсияни ривожлантиришнинг педагогик имкониятлари дискурсив ва ижтимоий-маданий муҳитда нутқий этикет ҳамда маданий коннотацияларни лингвопрагматик интеграция қилиш орқали нутқий фаолиятни когнитив-прагматик стратегиясига мувофиқ моделлаштириш ва мазмуний интерактивликни кросс-мулоқот локолизацияси асосида таъминлашга кўра аниқлаштиришга доир таклифлар “Праcтиcал Энглиш” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети кенгашининг 2025 йил 7-июлдаги 22-01-146/22-сонли далолатномаси). Натижада, талабаларда коммуникатив компетенсияни ривожлантиришнинг лингвистик, маданий, ва нутқий фаолиятларни интеграцияси имкониятлари аниқланган;
талабаларнинг коммуникатив компетенсиясини ривожлантириш модели дискурсга мос интерактив ўқув жараёнида когнитив ва рефлексив фаолиятни фаоллаштирувчи интерсемиотик материаллардан фойдаланишга мувофиқ лингвистик-семантик таркибни мултимодал компетенсиялар орқали аффилятив эҳтиёжларга кўра аниқлаштириш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Праcтиcал Энглиш” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети кенгашининг 2025 йил 7-июлдаги 22-01-146/22-сонли далолатномаси). Натижада, талабаларда коммуникатив компетенсияни ривожлантиришнинг модели рефлексив ва дискурсга асосланган ўқитиш босқичларини уйғунлаштириш асосида такомиллаштирилган;
талабаларда коммуникатив компетенсияни ривожлантириш методикаси шахснинг мулоқот фаоллигини оширувчи рақамли коммуникатив муҳит ва таълимий технологиялар интеграциясига кўра маданий контекстда фикрлаш ва диалогик мулоқотни юритиш малакаларини синхрон ривожлантиришнинг функсионал мазмунини нутқ вариативлигига боғлиқ социолингвистик кўникмалар орқали интеграциялаш асосида такомиллаштиришга доир таклифлар “Праcтиcал Энглиш” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети кенгашининг 2025 йил 7-июлдаги 22-01-146/22-сонли далолатномаси). Натижада, талабаларда коммуникатив компетенсияни ривожлантириш методикаси шакл, метод ва воситалар асосида ишлаб чиқилган;
талабаларнинг коммуникатив компетенсиясини ривожлантириш самарадорлиги мулоқотга киришишда лингвистик аниқликнинг талаб этилишига кўра тил бирликлари семантик ҳарактери ва маъно тармоқлари ўртасидаги функсионал-стилистик мувофиқликни ўқув материали консептуал бирлигининг эпистемологик изчиллигига кўра белгилаш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Праcтиcал Энглиш” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети кенгашининг 2025 йил 7-июлдаги 22-01-146/22-сонли далолатномаси). Натижада, талабаларда коммуникатив компетенсияни ривожлантириш самарадорлиги баҳолаш мезонлари асоида такомиллаштирилган.