Мирзаев Ашурали Бахтиёр ўғлининг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I.    Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Талабаларнинг чет тилида коммуникатив компетенсиясини ривожлантиришнинг реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашуви” 13.00.02 – Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (инглиз тили) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам:  В2024.4.PhD/Ped8707.
Илмий раҳбар: Мамажонова Маҳбуба Мирзаевна, педагогика фанлари номзоди, доцент.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Фарғона давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Фарғона давлат университети, PhD.03/27.09.2024.Fil/Ped.05.09 рақамли Илмий кенгаш.
Расмий оппонентлар: Ахмедова Лайло Толибжоновна педагогика фанлари доктори, профессор; Мисиров Соҳибжон Абдупаттаевич, Педагогика фанлари доктори, доцент.
Етакчи ташкилот: Самарқанд давлат чет тиллари институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади олий таълим муассасалари талабаларининг чет тилида коммуникатив компетенсиясини реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашувдан фойдаланган ҳолда ревожлантиришнинг лингвотехнологиясини такомиллаштириш ва уни амалиётда қўллаш бўйича таклиф, тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги қуйидагилардан иборат:
талабаларнинг чет тилида коммуникатив компетенсиясини ривожлантиришда реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашувнинг ретроспектив таҳлили асосида чет тили ўқитишнинг лингводидактик тизимига мослаштирилган назарий-методологик асослари ва унинг миллий таълим муҳитида қўлланилишнинг идентивлиги асосланган; 
реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашувнинг социомаданий ва конструктивизм назариялари асосида ишлаб чиқилган лингвотехнологияси олий таълим тизимига адаптацияланган ва маъно устуворлиги, нутқ фаолияти турлари интеграциялашуви, тил вербал мулоқот воситаси, оғзаки нутқ устуворлиги каби тамойиллар асосида такомиллаштирилган;
реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашувнинг ижтимоий интеллект, макиавеллиан интеллект, интерперсонал интеллект каби психик жараёнларни фаоллаштиришга йўналтирувчи психолингвистик таъсир чоралари ва коммуникатив фаолият жараёнида талабаларнинг когнитив қобилиятларини ривожлантириш усуллари аниқлаштирилган;
инглиз тилида коммуникатив компетенсияни реал нутқий вазиятлар асосида ривожлантиришга йўналтирилган, аутентик топшириқлар ва интерактив машқлар орқали оғзаки нутқ малакаларини мустаҳкамлаш имконини берувчи ҳамда талабаларнинг психолингвистик хусусиятлари, чет тил ўрганишга бўлган мотивацион эҳтиёжлари ўртасидаги функционал боғлиқликни ҳисобга олган ҳолда индивидуал ёндашувни таъминлашга қаратилган “TTbasedlanguageteaching” платформаси ишлаб чиқилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши: талабаларга чет тилини ўқитишнинг реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашувидан фойдаланишга оид таҳлилий натижалар асосида:
талабаларнинг чет тилида коммуникатив компетенсиясини ривожлантиришда реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашувнинг ретроспектив таҳлили асосида чет тили ўқитишнинг лингводидактик тизимига мослаштирилган назарий-методологик асослари ва унинг миллий таълим муҳитида қўлланилишнинг идентивлигига оид тавсиялари «Махсус йўналишларда чет тили ўқитиш методикаси» номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Олий таълим, фан ва инновасиялар вазирлигининг 2025 йил 1-апрелдаги 232 – сонли буйруғи). Натижада хорижий тил ва адабиёти йўналишлари талабаларининг инглиз тилида оғзаки мулоқотни ўргатиш жараёни идентивлиги асосланган;
реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашувнинг социомаданий ва конструктивизм назариялари асосида ишлаб чиқилган лингвотехнологияси олий таълим тизимига адаптацияланган ва маъно устуворлиги, нутқ фаолияти турлари интеграциялашуви, тил вербал мулоқот воситаси, оғзаки нутқ устуворлиги каби тамойилларига доир тавсиялари «Махсус йўналишларда чет тили ўқитиш методикаси» номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Олий таълим, фан ва инновасиялар вазирлигининг 2025 йил 1-апрелдаги 232 – сонли буйруғи). Натижада талабаларнинг чет тилида коммуникатив компетенсиясини ривожлантиришда реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашувидан фойдаланиш тамойиллари такомиллаштирилган;  
 реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашувнинг ижтимоий интеллект, макиавеллиан интеллект, интерперсонал интеллект каби психик жараёнларни фаоллаштиришга йўналтирувчи психолингвистик таъсир чоралари ва коммуникатив фаолият жараёнида талабаларнинг когнитив қобилиятларини ривожлантириш усулларининг такомиллаштиришга оид хулосалари «Махсус йўналишларда чет тили ўқитиш методикаси» номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Олий таълим, фан ва инновасиялар вазирлигининг 2025 йил 1-апрелдаги 232 – сонли буйруғи). Натижада чет тилида оғзаки нутқни ўргатиш методикасининг реал нутқий вазиятларга асосланган ёндашуви негизида такомиллашувига эришилган; 
инглиз тилида коммуникатив компетенсияни реал нутқий вазиятлар асосида ривожлантиришга йўналтирилган, аутентик топшириқлар ва интерактив машқлар орқали оғзаки нутқ малакаларини мустаҳкамлаш имконини берувчи ҳамда талабаларнинг психолингвистик хусусиятлари, чет тил ўрганишга бўлган мотивацион эҳтиёжлари ўртасидаги функционал боғлиқликни ҳисобга олган ҳолда индивидуал ёндашувни таъминлашга қаратилган “TTbasedlanguageteaching” платформасидан “Таълим ва тараққиёт”, “Тилларни ўрганамиз”, “Ўзбекистон ёшлари” каби кўрсатувларни тайёрлашда фойдаланилган (Ўзбекистон телерадиёкомпаниясининг, 2025-йил, 10-июндаги, 05-09-878-далолатномаси). Натижада чет тили ўргатишда реал нутқий вазиятлардан фойдаланишнинг чет тили ўргатиш ва ўрганиш жараёнига ижобий таъсирини билиш имкониятлари кенгайган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish