Шукурова Гулноз Муҳаммадовнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақидаги эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Кичик мактаб ёши ўқувчиларида кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришнинг педагогик-психологик детерминантлари”. 19.00.06 –Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси.
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2024.4.PhD/P1120.
Илмий раҳбар: Останов Шухрат Шарипович, психология фанлари доктори (DSc), доцент. Диссертация бажарилган муассаса номи: Бухоро давлат университетида. 
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК номи: Бухоро халқаро университети, PhD.03/04.01.2025.P.190.01.
Расмий оппонентлар: Файзиева Мавлуда Худаяровна, психология фанлари доктори (DSc), профессор; Атабаева Наргис Батировна, психология фанлари доктори (DSc), профессор. 
Етакчи  ташкилот: Самарқанд давлат университети.
Диссертация йўналиши назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади кичик мактаб ёши ўқувчиларида кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришнинг педагогик-психологик детерминантларини тадқиқ этиш асосида амалий тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III.  Тадқиқотнинг илмий янгилиги: 
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда кўргазмали-образли тафаккурни ривожланиши таълимий ахборотларни қабул қилиш, уларни қайта ишлаш, арифметик амалларни бажаришда кўргазмалиликнинг устуворлилигига асосланиб образларнинг эгилувчанлиги, чуқурлигини обектни  моделлаштиришга қаратилган ҳаракатларнинг интереоризациясига боғлиқ эканлиги далилланган;
ўқувчиларда кўргазмали-образли тафаккурни ривожланиши шахсдаги фикрларнинг равонлиги, когнитив хусусиятларни, математик қобилиятлар эса мослашувчанлик, нарса ва предметларни фарқлаш жараёнини кучли ифодаланишига таъсир этганлиги туфайли вербал тафаккурнинг сензитивлик асосида трансформациялашувига боғлиқ намоён бўладиган ижодий фикрлашга индентив кечиши исботланган;
ўқувчиларда кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришда мантиқий фикрлаш умумий билимдонлик ва зийраклик, сўз бойлигини, когнитив хусусиятлар аналогияларни топишни, математик қобилиятни кучайишига олиб келганлиги туфайли боланинг интеллек даражаси предметнинг образини синтезлаш хусусиятига боғлиқ етакчи психологик омил эканлиги исботланган;
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришнинг психологик модели болаларнинг кўргазмали-образли хотирасини ёшга оид ривожланишини интеллектуал хислар билан уйғунлашишига эришиш муҳимлиги туфайли “когнитив”, “эмоционал”, “мотивацион”, “ижтимоий” компонентларни фазони образли моделлаштириш қобилияти орқали ўзаро интеграцияси асосида такомиллаштирилган. 
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Кичик мактаб ёши ўқувчиларида кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришнинг педагогик-психологик детерминантлари”ни ўрганишга доир тадқиқот натижалари асосида:
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда кўргазмали-образли тафаккурни ривожланиши таълимий ахборотларни қабул қилиш, уларни қайта ишлаш, арифметик амалларни бажаришда кўргазмалиликнинг устуворлилигига асосланиб образларнинг эгилувчанлиги, чуқурлигини обектни  моделлаштиришга қаратилган ҳаракатларнинг интереоризациясига боғлиқ эканлиги далилланган хулосалардан Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университетида Психология ўқув-илмий маркази аъзоларининг 2025-йил 19-майдаги ПМ-342-сон буйруғи билан “Онтогенез психологияси.Дифференциал психология” модулига киритилган. (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети Психология ўқув-илмий Марказининг 2025-йил 12-майдаги ПМ-342а-сонли маълумотномаси). Кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда кўргазмали-образли тафаккурни ривожланишидаги дифференциатив хусусиятлар аниқланган.
ўқувчиларда кўргазмали-образли тафаккурни ривожланиши шахсдаги фикрларнинг равонлиги, когнитив хусусиятларни, математик қобилиятлар эса мослашувчанлик, нарса ва предметларни фарқлаш жараёнини кучли ифодаланишига таъсир этганлиги туфайли вербал тафаккурнинг сензитивлик асосида трансформациялашувига боғлиқ намоён бўладиган ижодий фикрлашга индентив кечиши исботланган тавсиялардан Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети Психология ўқув-илмий маркази аъзоларининг 2025-йил 19-майдаги ПМ-342-сон буйруғи билан “Онтогенез психологияси. Дифференциал психология” модулини фаолиятга жорий этиш жараёнида фойдаланилган. (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2025-йил 12-майдаги ПМ-342а-сонли маълумотномаси). Натижада кичик мактаб ёши ўқувчиларида кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришга таъсир этувчи психологик омиллар аниқланган.
ўқувчиларда кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришда мантиқий фикрлаш умумий билимдонлик ва зийраклик, сўз бойлигини, когнитив хусусиятлар аналогияларни топишни, математик қобилиятни кучайишига олиб келганлиги туфайли боланинг интеллек даражаси предметнинг образини синтезлаш хусусиятига боғлиқ етакчи психологик омил эканлиги исботланган тавсиялардан Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университетида Психология ўқув-илмий маркази аъзоларининг 2025-йил 19-майдаги ПМ-342-сон буйруғи билан “Онтогенез психологияси. Дифференциал психология” модулини фаолиятга жорий этиш жараёнида фойдаланилган.  (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2025-йил 12-майдаги ПМ-342а-сонли маълумотномаси). Натижада кичик мактаб ёши ўқувчиларида кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришда интеллект даражаси хусусиятларини таҳлил қилинган.
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришнинг психологик модели болаларнинг кўргазмали-образли хотирасини ёшга оид ривожланишини интеллектуал хислар билан уйғунлашишига эришиш муҳимлиги туфайли “когнитив”, “эмоционал”, “мотивацион”, “ижтимоий” компонентларни фазони образли моделлаштириш қобилияти орқали ўзаро интеграцияси асосида такомиллаштирилган илмий натижалардан Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2025-йил 19-майдаги ПМ-342-сон буйруғи билан “Онтогенез психологияси. Дифференциал психология” модулига киритилган (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2025-йил 12-майдаги ПМ-342а-сон маълумотномаси). Натижада  кичик мактаб ёши ўқувчиларида кўргазмали-образли тафаккурни ривожлантиришнинг психологик шарт-шароитларига доир назарий-амалий хулосалар ишлаб чиқиш ва унинг амалий имкониятлари аниқланган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish