Матёкубова Шохида Абийровнанинг фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I.    Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтиссослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Нофилологик таълим йўналиши инглиз тили машғулотларида аутентик матнларни ўқитиш методикасини такомиллаштириш (тарих йўналиши мисолида)”, 13.00.02 - Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (инглиз тили) (педагогика фанлари)
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2023.4.PhD/Ped6448.
Илмий тадқиқот иши бажарилган муассаса номи: Чирчиқ давлат педагогика университети.
Илмий раҳбар: Ботирова Шахло Исамиддиновна, педагогика фанлари доктори (ДСc), профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Фарғона давлат университети ҳузуридаги илмий даражалар берувчи PhD.03/27.09.2024.Fil/Ped.05.09
Расмий оппонентлар: Иминахунова Ирода Хусеиновна, педагогика фанлари доктори, профессор, Жуманазаров Умиджон Умирзоқович педагогика фанлари доктори, профессор.
Етакчи ташкилот: Наманган давлат чет тиллар институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II.    Тадқиқотнинг мақсади инглиз тилини ўқитишда нофилологик (тарих йўналиши мисолида) таълим йўналиши талабаларининг асосий тил кўникмаларини (тинглаб тушуниш, ўқиш ёзиш гапириш), профессионал, прагматик (коммуникатив ва маданий) компетенсияларини самарали ривожлантириш учун аутентик матнлардан фойдаланишни такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги қуйидагилардан иборат:
инглиз тили ўрганувчиларининг лингвопсихологик ҳолати тил ўрганаётган талабаларда мавжуд тил кўникмалари, тил тажрибаси, тил структураси¬дан хабардорлик омиллари юзасидан таҳлиллари натижасида аутентик материаллардан фойдаланиб ўқитиш тизими иккинчи тилни ўрганишдаги методик ёндошувлари турларидан фарқланганлиги асосланган;
инглиз тилини ўрганишда адаптив аутентик матнларнинг жанр хусусиятлари лингвистик омилларни ҳисобга олган ҳолда аутентик материаллардан фойдаланишда монологик ва диалогик матнларни дифференсация қилиш орқали такомиллаштирилган;
талабаларнинг коммуникатив ва маданий компетенсияларини ривожлантириш учун аутентик матнлардан фойдаланиш механизмлари А2 даражадан Б1 даражагача олиб чиқиш орқали уларни ўқув контекцига мослаштирувчи прагматик компетенсиясини ривожлантиришга йўналтирилган интегратив модели такомиллаштирилган;
талабаларнинг Инглиз тилини ўзлаштириш жараёнидаги прагматик ва лингвомаданий компетенсияларини ривожлантиришдаги ўрни тил билиш индикаторлари асосида баҳолашнинг илмий-методик самарадорлигини асословчи “лифе-лонг леарнинг” тизими асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Нофилологик таълим йўналиши инглиз тили машғулотларида аутентик матнларни ўқитиш методикасини такомиллаштириш боъйисҳа олинган илмий натижалар асосида:
Инглиз тили ўрганувчиларининг лингвопсихологик ҳолати тил ўрганаётган талабаларда мавжуд тил кўникмалари, тил тажрибаси, тил структураси¬дан хабардорлик омиллари юзасидан таҳлиллари натижасида аутентик материаллардан фойдаланиб ўқитиш тизими иккинчи тилни ўрганишдаги методик ёндошувлари турларидан фарқланганлиги асосланганлигига оид тавсиялардан “Инновативе Педагогиcал Течнологиес фор Теачинг Фореигн ЛангуаГЭС” номли ўқув қўлланмаси мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2023-йил 22-декабрдаги 537-сон рухсатномаси). Натижада, инглиз тилини ўқитишнинг замонавий педагогик технологияларининг интеграцияси самарадорлиги ҳамда талабаларнинг хорижий тил компетенсияларини аутентик материаллар воситасидан фойдаланиш имкониятлари ошган;
инглиз тилини ўрганишда адаптив аутентик матнларнинг жанр хусусиятлари лингвистик омилларни ҳисобга олган ҳолда аутентик материаллардан фойдаланишда монологик ва диалогик матнларни дифференсация қилиш орқали такомиллаштиришга оид тавсиялардан “Инновативе Педагогиcал Течнологиес фор Теачинг Фореигн ЛангуаГЭС” номли ўқув қўлланмаси мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2023-йил 22-декабрдаги 537-сон рухсатномаси) амалиётга татбиқ этилган; Натижада, талабаларнинг хорижий тил бўйича асосий малака ва кўникмаларини компетенсиявий йондашув асосида ривожлантиришга йўналтирилган интегратив моделидан фойдаланиш имкониятлари кенгайтирилган; 
талабаларнинг коммуникатив ва маданий компетенсияларини ривожлантириш учун аутентик матнлардан фойдаланиш механизмлари А2 даражадан Б1 даражагача олиб чиқиш орқали уларни ўқув контекцига мослаштирувчи прагматик компетенсиясини ривожлантиришга йўналтирилган интегратив модели такомиллаштиришга оид таклифлар “Инновативе Педагогиcал Течнологиес фор Теачинг Фореигн ЛангуаГЭС” номли ўқув қўлланмаси мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2023-йил 22-декабрдаги 537-сон рухсатномаси). Натижада, аутентик матнларни ўқитишнинг таълимий самарадорлиги ва таълим платформалари асосида талабаларнинг хорижий тил компетенсияларини ривожлантиришнинг ахборот-дидактик таъминотини бойитишга доир ўқув материаллардан фойдаланиш имкониятлари кенгайтирилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish