Rahmatova Nasiba Sobirovnaning 
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqidagi e’lon

I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): “Kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda hissiy-irodaviy xususiyatlar shakllanishining pedagogik-psixologik determinantlari”. 19.00.06 – Yosh va pedagogik psixologiya. Rivojlanish psixologiyasi.
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2024.1.PhD/P823. 
Ilmiy rahbar: Ruziqulova Amina Totliboevna, psixologiya fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), dotsent.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Navoiy  innovatsiyalar universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK nomi: Buxoro davlat universiteti huzuridagi ilmiy darajalar beruvchi DSc.03/04.10.2024.P.72.06.
Rasmiy opponentlar: G‘afurov Azizbek Umarjonovich, psixologiya fanlari doktori (DSc), dotsent; Rajabova Go‘zal Zarifovna, psixologiya fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), dotsent. 
Yetakchi  tashkilot:  Urganch davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda hissiy-irodaviy sifatlar shakllanishining pedagogik-psixologik determinantlarini aniqlash asosida amaliy tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
III.  Tadqiqotning ilmiy yangiligi: 
kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning hissiy-irodaviy sifatlarini yoshga oid xususiyatlariga ko‘ra, ona va bola munosabatlari bolaning emotsional holatini, tortinchoqlik darajasini belgilab berib, ta’lim jarayonida pedagogning o‘quvchiga referentometrik ta’sirini differensial namoyon bo‘lishiga olib kelganligi tufayli xavotirlanish hissi “o‘quvchi pozisiyasining” shakllanishidagi “Men obrazi” bilan shartlanganligi isbotlangan;
kichik maktab yoshidagilarning hissiy-irodaviy sifatlari “bola – katta odam” munosabatlari tizimini “bola - o‘qituvchi”, “bola – ota-ona” tarzidagi differensiatsiyasi shaxsni o‘zini qabul qilish darajasini ortishiga olib kelganligi tufayli o‘quvchini o‘zi haqidagi tasavvurlarini o‘z ijtimoiy “Meni” haqidagi fikrlarga o‘zgarishi bilan bog‘liq o‘ziga beradigan bahosining integral xususiyatlari ta’sirida kuchli ifodalanishi dalillangan;
kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda hissiy-irodaviy sifatlarni shakllanishi va ambivert namoyon bo‘lishi o‘quvchining o‘z imkoniyatlarini haddan ortiq baholashi o‘ziga bo‘lgan ishonchni destruktiv shaklda ortishiga va maktabga moslashuvchanlik darajasini pasayishiga olib kelganligi tufayli shaxsning o‘ziga beradigan differensial bahosiga bog‘liq ekanligi isbotlangan;
kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda hissiy-irodaviy sifatlarni shakllanishining psixologik xususiyatlari ta’limdagi pedagoglar, tengdoshlar, o‘qish jarayoni bilan bog‘liq kun tartibiga moslashish va o‘quv faoliyatiga nisbatan emotsional munosabatni refleksiv-baholash rakursida ifodalanishiga asoslanib “mas’uliyatlilik”, “moslashuvchanlik”, “o‘ziga ishonch” jihatlarini shaxsiy xavotirlanishning neytral qutblarda namoyon bo‘lishiga bog‘liq ekanligi isbotlangan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. “Maktab oʻqituvchilarida stressga barqarorlik namoyon boʻlishining psixologik xususiyatlari”ni o‘rganishga doir olib borilgan ilmiy-tadqiqot ishlari natijalari asosida:
kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning hissiy-irodaviy sifatlarini yoshga oid xususiyatlariga ko‘ra, ona va bola munosabatlari bolaning emotsional holatini, tortinchoqlik darajasini belgilab berib, ta’lim jarayonida pedagogning o‘quvchiga referentometrik ta’sirini differensial namoyon bo‘lishiga olib kelganligi tufayli xavotirlanish hissi “o‘quvchi pozisiyasining” shakllanishidagi “Men obrazi” bilan shartlanganligi isbotlanganligiga oid ma’lumotlar Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 10-noyabrdagi PM-253-son buyrug‘iga asosan “Ontogenez psixologiyasi. Differensial psixologiya” moduliga kiritilgan (Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 13-noyabrdagi PM-253-a-son ma’lumotnomasi). Natijada kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda hissiy-irodaviy xususiyatlarni shakllantirishning pedagogik-psixologik xususiyatlarini aniqlashtirish imkoniyati yaratilgan;
kichik maktab yoshidagilarning hissiy-irodaviy sifatlari “bola – katta odam” munosabatlari tizimini “bola - o‘qituvchi”, “bola – ota-ona” tarzidagi differensiatsiyasi shaxsni o‘zini qabul qilish darajasini ortishiga olib kelganligi tufayli o‘quvchini o‘zi haqidagi tasavvurlarini o‘z ijtimoiy “Meni” haqidagi fikrlarga o‘zgarishi bilan bog‘liq o‘ziga beradigan bahosining integral xususiyatlari ta’sirida kuchli ifodalanishi dalillanganligiga oid xulosalar Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 10-noyabrdagi PM-253-son buyrug‘iga asosan “Ontogenez psixologiyasi. Differensial psixologiya” moduliga kiritilgan (Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti  huzuridagi Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 13-noyabrdagi PM-253-a-son ma’lumotnomasi). Natijada kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning hissiy-irodaviy xususiyatlarini shaxsning o‘ziga beradigan bahosiga bog‘liq jihatlari ochib berilgan;
kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda hissiy-irodaviy sifatlarni shakllanishi va ambivert namoyon bo‘lishi o‘quvchining o‘z imkoniyatlarini haddan ortiq baholashi o‘ziga bo‘lgan ishonchni destruktiv shaklda ortishiga va maktabga moslashuvchanlik darajasini pasayishiga olib kelganligi tufayli shaxsning o‘ziga beradigan differensial bahosiga bog‘liq ekanligi isbotlanganligiga oid takliflar Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 10-noyabrdagi PM-253-son buyrug‘iga asosan “Ontogenez psixologiyasi. Differensial psixologiya” moduliga kiritilgan (Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 13-noyabrdagi PM-253-a-son ma’lumotnomasi). Natijada kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda hissiy-irodaviy xususiyatlarni shakllanishiga ta’sir etuvchi omillar tahlil qilingan;
kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda hissiy-irodaviy sifatlarni shakllanishining psixologik xususiyatlari ta’limdagi pedagoglar, tengdoshlar, o‘qish jarayoni bilan bog‘liq kun tartibiga moslashish va o‘quv faoliyatiga nisbatan emotsional munosabatni refleksiv-baholash rakursida ifodalanishiga asoslanib “mas’uliyatlilik”, “moslashuvchanlik”, “o‘ziga ishonch” jihatlarini shaxsiy xavotirlanishning neytral qutblarda namoyon bo‘lishiga bog‘liq ekanligi isbotlanganligiga oid takliflar Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti  Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 10-noyabrdagi PM-253-son buyrug‘iga asosan “Ontogenez psixologiyasi. Differensial psixologiya” moduliga kiritilgan (Nizomiy nomidagi Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 13-noyabrdagi PM-253-a-son ma’lumotnomasi). Natijada kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda hissiy-irodaviy xususiyatlarni shakllantiruvchi psixokorreksion model ishlab chiqilgan.

Yangiliklarga obuna bo‘lish