Tirkashov Muxiddin Safarovichning
Falsafa doktori (PhD) dissertatsiya ishi himoyasi haqida e’lon

I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): “Integrativ tahliliy yondashuv asosida empirik tushunchalarni shakllantirish metodikasini takomillashtirish” 13.00.02-Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (pedagogika fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2023.2.PhD/Ped5173
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Qarshi davlat universiteti
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa (muassasalar) nomi, IK raqami: Qarshi davlat universiteti, PhD.03/04.06.2020.Ped.70.02.
Ilmiy rahbar: Nurullaeva Shaxlo Uktamovna, pedagogika fanlari doktori, professor. 
Rasmiy opponentlar: Chorshanbiev Zafar Esonpo‘latovich, pedagogika fanlari doktori (DSc), professor. Shaxmurodova Diljahon Almardonovna, pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), dotsent.
Yetakchi tashkilot: Buxoro davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi integrativ tahliliy yondashuv asosida o‘quvchilarda empirik tushunchalarni shakllantirish metodikasini takomllashtirish va ilmiy-metodik tavsiyalar ishlab chiqishdan  iborat 
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi quyidagilardan iborat:
integrativ-tahliliy yondashuv asosida empirik tushunchalarni shakllantirіshning pedagogik imkonyatlari aniq bilіsh obektiga yo‘naltirilgan pragmatik aspektlarning axborotlarni to‘g‘ri tanlay olіsh bo‘yicha ko‘nikmalarini rivojlashtirish hamda tizimli tahlil qilіsh, qayta іshlash, tizimlashtirіshning optimal metodlarini tanlash imkonini beruvchi didaktik jarayonning tashikliy komponentlariga ko‘ra aniqlashtirilgan;
integrativ-tahliliy yondashuv asosida empirik tushunchalarni shakllantirіsh modeli empirik tushunchalarning assotsiativ, kolleksion, zanjirli, psevdo tushunchalar kabi turlarining mantiqiy mazmuni muhim va muhim bo‘lmagan xususiyatlarni verballashtirіsh hamda ma’no va bog‘lanіshlarni anglash va  adekvat mulohazalarning paydo bo‘lіsh bosqichlarini tahliliy aniqlashtirish asosida takomillashtirilgan;
integrativ-tahliliy yondashuv asosida empirik tushunchalarni shakllantirіsh modeli tashkiliy va tajrіba bosqichlarida amalga oshiriladigan mashg‘ulotlarning pedagogik ta’minotini “Quvnoq tadqіqotchi” integratsion dasturi mazmuniga singdirish hamda eksperiment o‘tkazіshga doir virtual va real ta’lim vositalarining didaktik yaxlitligini ta’minlash va  metodik infratuzilma elementlarini ta’limiy mapqsadga mos tasniflash asosida takomillashtirilgan;
integrativ-tahliliy yondashuv asosida empirik tushunchalarni shakllantirіsh samaradorligi integrativ o‘qitіsh jarayoniga individuallik, tabiat bilan bog‘liqlik, tadqiqiylik tamoyillarining tashkiliy-funksional mazmanini aniqlash hamda tayyorlangan topshiriqlar tizimini tatbiq etіsh, muammo echimiga diqqatni qaratish, tadqіqot usullarini o‘zlashtirish, empirik tushuchalarning tarkib topganligini aniqlash asosida  takomillashtirilgan.   
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi: 
integrativ-tahliliy yondashuv asosida empirik tushunchalarni shakllantirіshning pedagogik imkonyatlari aniq bilіsh obektiga yo‘naltirilgan pragmatik aspektlarning axborotlarni to‘g‘ri tanlay olіsh bo‘yicha ko‘nikmalarini rivojlashtirish hamda tizimli tahlil qilіsh, qayta іshlash, tizimlashtirіshning optimal metodlarini tanlash imkonini beruvchi didaktik jarayonning tashikliy komponentlariga ko‘ra aniqlashtirilganligiga doir xulosalardan 2020 yilda bajarilgan AIF-2/17 “O‘zbekiston oliy ta’lim muassasalari o‘quv jarayonini tashkil etishda yangi texnologiyalar” amaliy loyihada foydalanilgan (Qarshi davlat universiteti O‘quv ishlari  bo‘yicha prorektor tomonidan tasdiqlangan ma’lumotnoma № 03/53). Natijada, OTMda ta’lim texnologiyalarini tatbiq etish jarayoni tizimli tashkil etilishiga erishilgan;
integrativ-tahliliy yondashuv asosida empirik tushunchalarni shakllantirіsh modeli empirik tushunchalarning assotsiativ, kolleksion, zanjirli, psevdo tushunchalar kabi turlarining mantiqiy mazmuni muhim va muhim bo‘lmagan xususiyatlarni verballashtirіsh hamda ma’no va bog‘lanіshlarni anglash va  adekvat mulohazalarning paydo bo‘lіsh bosqichlarini tahliliy aniqlashtirish asosida takomillashtirilganligiga doir ma’lumotlardan “Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi, integratsiyasi va innovatsiyasi” nomli darslikni tayyorlashda foydalanilgan (OO‘MTVning 2024-yil 04-martdagi 55-son buyrug‘i bilan tasdiqlangan 55103-sonli nashr guvohnomasi). Natijada, bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida integrativ yondashuv asosida empirik tushunchalarni tizimli shakllantirishga doir ko‘nikmalar tarkib toptirilishiga xizmat qilgan;
o‘quvchilarda empirik tushunchalarni shakllantirish jarayonining tizimli-funksiointegrativ-tahliliy yondashuv asosida empirik tushunchalarni shakllantirіsh modeli tashkiliy va tajrіba bosqichlarida amalga oshiriladigan mashg‘ulotlarning pedagogik ta’minotini “Quvnoq tadqіqotchi” integratsion dasturi mazmuniga singdirish hamda eksperiment o‘tkazіshga doir virtual va real ta’lim vositalarining didaktik yaxlitligini ta’minlash va  metodik infratuzilma elementlarini ta’limiy mapqsadga mos tasniflash asosida takomillashtirilganligiga doir ma’lumotlardan “Ona tili o‘qitish metodikasi” nomli o‘quv qo‘llanmasini tayyorlashda foydalanilgan (OO‘MTVning 2023-yil 25-avgustdagi 391-son buyrug‘i bilan tasdiqlangan 391201-sonli nashr guvohnomasi). Natijada, boshlang‘ich sinf ona tili darslari metodik ta’minoti takomillashuviga xizmat qilgan;
integrativ-tahliliy yondashuv asosida empirik tushunchalarni shakllantirіsh samaradorligi integrativ o‘qitіsh jarayoniga individuallik, tabiat bilan bog‘liqlik, tadqiqiylik tamoyillarining tashkiliy-funksional mazmanini aniqlash hamda tayyorlangan topshiriqlar tizimini tatbiq etіsh, muammo echimiga diqqatni qaratish, tadqіqot usullarini o‘zlashtirish, empirik tushuchalarning tarkib topganligini aniqlash asosida  takomillashtirilganligiga oid tavsiyalardan Qashqadaryo, Jizzax, Surxondaryo viloyatlaridagi umumiy o‘rta ta’lim maktablarida o‘tkazilgan pedagogik eksperiment davomida amaliyotga joriy etishda foydalanilgan. (O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha va maktab ta’lim vazirligi huzuridagi Respublika  ta’lim markazining 2023 yil 22 iyundagi 01/11-1-562-son ma’lumotnomasi). Natijada, umumiy o‘rta ta’lim maktablarida ta’lim-tarbiya jarayonida empirik tushunchalarni shakllantirishda ko‘nikmalarni tashkil etishga oid bilim, ko‘nikma va malakalarini rivojlantirish imkonini bergan. 

Yangiliklarga obuna bo‘lish