Barotov Xumoyin Sharifovichning
fan doktori (DSc) dissertatsiya himoyasi haqida e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar. Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i): «Jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida kasbiy kompetentlikni rivojlantirishning pedagogik- psixologik mexanizmlari», 19.00.06 – Yosh va pedagogik psixologiya. Rivojlanish psixologiyasi (psixologiya fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2024.4. DSc /P223.
Ilmiy maslahatchi: Shaumarov G‘ayrat Baxramovich, psixologiya fanlar doktori, akademik.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Buxoro davlat universiteti
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa (muassasalar) nomi, IK raqami: O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Rasmiy opponentlar: Qodirov Kamoliddin Botirovich, psixologiya fanlari doktori (DSc), professor; Jabborov Azim Meliqulovich psixologiya fanlari doktori, professor; G‘afurov Azizbek Umarjonovich psixologiya fanlari doktori(DSc), dosent.
Yetakchi tashkilot: Samarqand davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi: jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida kasbiy kompetentlikni rivojlantirishning pedagogik- psixologik mexanizmlarini aniqlash va uni ilmiy-uslubiy jihatdan takomillashtirish bo‘yicha amaliy tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
jismoniy tarbiya o‘qituvchilari kasbiy kompetentligida psixologik kompetensiyalarni faoliyat samaradorligining asosiy omili sifatida namoyon bo‘lishi shaxslararo munosabatda kasbiy bilim va malakalarni shakllanishi ularda emotsional-ruhiy holatni engishga yo‘nalganlikni, o‘zini-o‘zi rivojlangantirish xususiyatlariga ustuvorlik berilishi sababli kasbiy kompetentlik bilan bog‘liq psixologik mummolarni oldini olish ko‘nikmasini tarkib toptirishning muhim jihati ekanligi dalillangan;
kasbiy faoliyat jarayonida jamoada ishlash ko‘nikmalarini rivojlanganligi, kelishuvchanlik, samimiylik, ochiqlik, refleksiya mexanizmlarini ta’siri natijasida jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida «o‘zini-o‘zi idora qilish», «o‘z-o‘ziga ishonch», «o‘zini-o‘zi qabul qilish » omillarini kuchaytirish zarurligi sababli kasbiy, psixologik kompetensiyalarni rivojlantirish mumkinligi isbotlangan;
autopsixologik va kasbiy kompetentlik darajalarining o‘zaro munosabatlari, empatiyaning ratsional imkoniyatlari orqali emotsional bilimdonlik, empatiya mezonlarining ustuvorligini ta’minlashlari natijasida jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida yangi tajribalarga xayrixoxlik, o‘zga insonlarni adekvat qabul qila olish, muloqatchanlik ko‘nikmalarining shakllanganligi faoliyat davomiyligiga bog‘liq ekanligi isbotlangan;
Jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida empatiya intiutiv imkoniyatlarining rivojlanganligi ulardagi kasbiy kompetentlik dinamikasinining namoyon etilishini ta’minlashda ijobiy ta’sir etshi mumkinligi isbotlangan;
«Jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida kasbiy kompetentlikni rivojlantirish dasturi» jismoniy tarbiya o‘qituvchilarining hissiy, xulqiy, kognitiv qobiliyatlarini rivojlantirishga yo‘naltirilganligi sababli kommunikativ, refleksiv, sotsial-psixologik mexanizmlar integratsiyasi takomillashtirilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi: Jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida kasbiy kompetentlikni rivojlantirishning pedagogik- psixologik mexanizmlari bo‘yicha olib borilgan ilmiy tadqiqot natijalari asosida:
jismoniy tarbiya o‘qituvchilari kasbiy kompetentligida psixologik kompetensiyalarni faoliyat samaradorligining asosiy omili sifatida namoyon bo‘lishi shaxslararo munosabatda kasbiy bilim va malakalarni shakllanishi ularda emotsional-ruhiy holatni engishga yo‘nalganlikni, o‘zini-o‘zi rivojlangantirish xususiyatlariga ustuvorlik berilishi sababli kasbiy kompetentlik bilan bog‘liq psixologik mummolarni oldini olish ko‘nikmasini tarkib toptirishning muhim jihati ekanligi dalillanganligi haqidagi ilmiy xulosalar Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024- yil 10- oktyabrdagi 229-sonli buyrug‘i asosida «Ontogenez psixologiyasi. Diferensial psixologiya» moduliga kiritilgan (Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024 yil 8 oktyabrdagi PM-229a-sonli ma’lumotnomasi). Natijada, jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida kasbiy kompetentlik omillarini rivojlantirishga erishilgan;
kasbiy faoliyat jarayonida jamoada ishlash ko‘nikmalarini rivojlanganligi, kelishuvchanlik, samimiylik, ochiqlik, refleksiya mexanizmlarini ta’siri natijasida jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida «o‘zini-o‘zi idora qilish», «o‘z-o‘ziga ishonch», «o‘zini-o‘zi qabul qilish» omillarini kuchaytirish zarurligi sababli kasbiy, psixologik kompetensiyalarni rivojlantirish mumkinligi bilan bog‘liq ilmiy natijalar bo‘yicha chiqarilgan xulosalar va tavsiyalar Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024 yil 10 oktyabrdagi 1-sonli buyrug‘i asosida «Ontogenez psixologiyasi», «Diferensial psixologiya» moduliga kiritilgan (Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024 yil 8 oktyabrdagi PM-229a-sonli ma’lumotnomasi). Natijada jismoniy tarbiya o‘qituvchilarini psixologik jihatdan tayyorgarligini takomillashtirish bo‘yicha ko‘nikmalarini oshirishga erishilgan;
autopsixologik va kasbiy kompetentlik darajalarining o‘zaro munosabatlari, empatiyaning ratsional kanali orqali emotsional bilimdonlik, empatiya mezonlarining ustuvorligini ta’minlashlari natijasida jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida yangi tajribalarga ochiqlik, o‘zga insonlarni adekvat qabul qila olish, muloqatchanlik ko‘nikmalarining shakllanganligi faoliyat davomiyligiga bog‘liq ekanligi isbotlanganligi bilan bog‘liq ilmiy yangilik natijalari Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024 yil 10 oktyabrdagi 1-sonli buyrug‘i asosida «Kasb psixologiyasi» moduliga kiritilgan (Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024 yil 8 oktyabrdagi PM-229a-sonli ma’lumotnomasi). Natijada jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida faoliyat jarayoniga nisbatan ijobiy munosabatni rivojlantirish imkoni oshirilgan;
empatiyaning intiutiv kanalining rivojlanganligi jismoniy tarbiya o‘qituvchilari kasbiy kompetentligi dinamikasini belgilash ularning faoliyat samaradorligiga ijobiy ta’sir etshi mumkinligi isbotlanganligiga oid ma’lumotlar Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024 yil 10 oktyabrdagi 1-sonli buyrug‘i asosida «Ontogenez psixologiyasi. Diferensial psixologiya» moduliga kiritilgan (Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024 yil 8 oktyabrdagi PM-229a-sonli ma’lumotnomasi). Natijada jismoniy tarbiya fanlarini o‘qitishni samaradorligini ta’minlashga erishilgan;
«Jismoniy tarbiya o‘qituvchilarida kasbiy kompetentligini psixologik omillar orqali ta’minlash modeli» jismoniy tarbiya o‘qituvchilarining hissiy, xulqiy, kognitiv qobiliyatlarini rivojlantirishga yo‘naltirilganligi sababli kommunikativ, refleksiv, sotsial-psixologik mexanizmlarni integratsiyalash asosida olingan ilmiy ma’lumotlar Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024 yil 10 oktyabrdagi 1-sonli buyrug‘i asosida «Ontogenez psixologiyasi. Differensial psixologiya» moduliga kiritilgan (Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024 yil 8 oktyabrdagi PM-229a-sonli ma’lumotnomasi). Natijada jismoniy tarbiya o‘qituvchilarining pedagogik-psixologik tayyorgarligini oldindan baholash imkoniyati kengaytirilgan.