Сакбаева Виталия Владимировнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтиссослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Техника олий таълим муассасалари талабаларининг прагматик компетенсияларини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш”, 13.00.02 -Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2024.2.PhD/Ped7895.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат педагогика университети.
Илмий раҳбар: Султонова Ўғилой Набиевна, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети, DSc.03/30.11.2024.Ped.26.04.
Расмий оппонентлар: Исакулова Нилуфар Жаникуловна, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор; Жабборов Улуғбек, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Гулистон давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантириш методикасини такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантиришнинг дидактик имкониятлари реал натижа, рецептив ва самарали қобилиятлар, тил бирликлари, дискурс фаолияти ва прагматик компетенсияни ривожлантиришнинг жиҳатларини ёритишга қаратилган ижтимоий, лисоний, маданий, нутқ, компенсатор компонентларини параллел ва изоҳловчи маркерларга ўқитиш ҳамда ҳамсуҳбатнинг ижтимоий сиймоси портретини яратиш ва нутқий баённинг когерентлигини талқин қилиш асосида аниқланган;
техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантириш модели мустақил ўқиш имкониятларини кенгайтириш, муқобил билимларни акс эттириш, инновацион фаолиятга алгоритмик муносабатни киритиш, халқаро талабларга мослик ва амалий билан боғлиқ бўлган контекстлар яратиш, ижодкорлик ва фантазиялар орқали идрок этиш даражасини мотивлаштириш асосида такомиллаштирилган;
техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантириш методикаси танқидийлик, мослашувчанлик, рефлексивлик омилларини адекват изоҳлаш, фикрларни вазиятли далиллаш ва тафаккур этиш, корпусли машқлар базаларини, ҳамда Cасе-студй, Cонтехтуал леарнинг, Витоген, график органайзер технологияларидан рационал асосида такомиллаштирилган;
техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантириш самарадорлиги коммуникатив вазифаларини еча олиш, ижтимоий ва ижтимоий-лисоний нутқ ва компенсатор компонентларини шакллантириш ҳамда график органайзерлардан ва ролли ўйинлардан фойдалана олиш билимларининг таъсирчанлигини ва мослашувчанлигини ошириш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Техника олий таълим муассасалари, талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш бўйича тавсиялар:
техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантиришнинг дидактик имкониятлари реал натижа, рецептив ва самарали қобилиятлар, тил бирликлари, дискурс фаолияти ва прагматик компетенсияни ривожлантиришнинг жиҳатларини ёритишга қаратилган ижтимоий, лисоний, маданий, нутқ, компенсатор компонентларини параллел ва изоҳловчи маркерларга ўқитиш ҳамда ҳамсуҳбатнинг ижтимоий сиймоси портретини яратиш ва нутқий баённинг когерентлигини талқин қилиш асосида аниқлаш бўйича тавсиялардан “Течниcал Энглиш фор Энгинееринг Студенц” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 28 – декабрдаги 11-05-7584/04). Натижада техника олий таълим муассасалари талабаларининг прагматик компетенсияларини ривожлантириш методикасини такомиллаштиришнинг дидактик имкониятлари кенгайган;
техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантириш модели мустақил ўқиш имкониятларини кенгайтириш, муқобил билимларни акс эттириш, инновацион фаолиятга алгоритмик муносабатни киритиш, халқаро талабларга мослик ва амалий билан боғлиқ бўлган контекстлар яратиш, ижодкорлик ва фантазиялар орқали идрок этиш даражасини мотивлаштириш асосида такомиллаштиришга доир тавсияларидан “Течниcал Энглиш фор Энгинееринг Студенц” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 28 – декабрдаги 11-05-7584/04). Натижада, ҳалқаро талабларга мослик амалиёт билан боғлиқлик, кўргазмалилик, ижодкорлик ёʻналишларини уйғунлаштириш, талабаларнинг мустақил таълим олиш имкониятини такомиллаштирилган модел ишлаб чиқилган ва синовдан ўтказилган;
техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантириш методикаси танқидийлик, мослашувчанлик, рефлексивлик омилларини адекват изоҳлаш, фикрларни вазиятли далиллаш ва тафаккур этиш, корпусли машқлар базаларини, ҳамда Cасе-студй, Cонтехтуал леарнинг, Витоген, график органайзер технологияларидан рационал асосида такомиллаштириш бўйича тавсиялардан “Течниcал Энглиш фор Энгинееринг Студенц” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 28 – декабрдаги 11-05-7584/04). Натижада техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш асосида фанга оид компетенсияларини ривожлантиришга эришилган;
техника олий таълим муассасалари талабаларнинг прагматик компетенсияларини ривожлантириш самарадорлиги коммуникатив вазифаларини еча олиш, ижтимоий ва ижтимоий-лисоний нутқ ва компенсатор компонентларини шакллантириш ҳамда график органайзерлардан ва ролли ўйинлардан фойдалана олиш билимларининг таъсирчанлигини ва мослашувчанлигини ошириш асосида такомиллаштириш бўйича тавсиялардан “Течниcал Энглиш фор Энгинееринг Студенц” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 28 – декабрдаги 11-05-7584/04). Натижада талабаларнинг прагматик компетенцияларини ривожлантириш методикаси самарадорлиги ошган.