Сейтмуратов Саламат Тажимуратовичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): Талабаларнинг креатив компетентлилигини ривожлантиришнинг дастурий таъминотини такомиллаштириш, 13.00.06 –Рақамли таълим назарияси ва методикаси (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: Б2023.2.PhD/Ped5162.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Ўзбекистон миллий педагогика университети.
Илмий раҳбар: Зарипов Олимжан Кувандиқ ўғли, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Ўзбекистон миллий педагогика университети, DSc.03/30.01.2020.Ped.26.01.
Расмий оппонентлар: Қаюмова Насиба Ашуровна, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор; Эргашов Жамшид Бахтиёрович, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Фарғона давлат университети
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади талабаларнинг креатив компетентлилигини ривожлантиришнинг дастурий таъминотини такомиллаштириш бўйича тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
талабалар креатив компетентлилигини ривожлантиришнинг дастурий таъминотини такомиллаштириш имкониятлари ахборотлар билан ишлаш маданиятини ривожлантиришга қаратилган ижодий-фаол муҳитни яратиш ҳамда илмий, илмий-методик ва технологик ёндашувларни рақамли муҳитига интеграциялаш асосида аниқлаштирилган;
талабалар креатив компетентлигини ривожлантириш модели ижтимоий буюртма талабларидан келиб чиққан ҳолатда яхлит тизим сифатида электрон-ахборот таълим ресурсидан фойдаланиш, информацион, тузумли ва интеграл ёндашувларни, илмийлик, кўргазмалилик ва назариянинг амалиётга боғлиқлик тамойилларига мослаштириш ҳамда рақамли иқтисодиётнинг реал сектори талабларига мос дидактик таъминотни кенгайтириш ва тадбиқ этиш асосида такомиллаштирилган;
талабаларнинг креатив компетентлигини ривожлантиришнинг дастурий таъминотини жорий этиш методикаси интерактив восита сифатида қўллаш, креатив компетентликни ривожланишга асосланган мазмун, Блум таксономияни компетентларига мос СWОТ, кейс стади, ПМБОК методларини мослаштириш ҳамда ККР, Wолфрам алпҳа дастурлари билан интеграцияланган муҳитни яратиш асосида такомиллаштирилган;
талабаларнинг креатив компетентлигини ривожлантиришнинг дастурий таъминотини жорий этиш самарадорлиги мотивацион, когнитив, фаолият ва рефликсив баҳолаш мезонларини аниқлаш, таъсирчанг мухитда ишлаш сифатини ошириш, ҳамда қабул қилиш имкониятини таққослашнинг векториал йўналганлиги баҳолаш даражаларига мувофиқлигини таъминлаш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Талабаларнинг креатив компетентлилигини ривожлантиришнинг дастурий таъминотини такомиллаштириш методикасига оид олинган илмий натижалари асосида:
талабаларнинг креатив компетентлилигини ривожлантиришнинг дидактик имкониятлари креатив компетентликнинг таркибий қисмларини ҳамда илмий, илмий-методик, педагогик-психологик ва технологик ёндашувларни рақамли муҳитга интеграциялаш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар «Дифференcиял тенлемелер» номли дарслик мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги ТДПУнинг 2025-йил 12- апрелдаги 11-05-2294/04-сонли маълумотномаси). Натижада бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетентлигини шакллантиришнинг педагогик шарт-шароитларини асослаш имкони яратилган;
талабаларнинг креатив компетентликни ривожлантириш модели ижтимои бюртма талабларидан келиб чиқган холатда яхлит тизим сифатида электрон-ахборот таълим ресурсидан фойдаланишнинг, информацион, тузумли ва интеграл ёндашувларни, илмийлик, кўргазмалилик ва назариянинг амалиётга боғлиқлик тамойилларига мослаштиришни ҳамда рақамли иқтисодиётнинг реал сектори талабларига мос дидактик таъминотни ишлаб чиқиш ва тадбиқ этиш асосида такомиллашишга оид тавсиялар «Дифференcиял тенлемелер» номли дарслик мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги ТДПУнинг 2025-йил 12- апрелдаги 11-05-2294/04-сонли маълумотномаси). Натижада бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг математик тайёргарлиги жараёнида креатив компетентлигини шакллантиришга ёрдам берадиган вазифалар тўпламидан иборат дастурий таъминот яратишга эришилган;
талабаларнинг креатив компетентлигини ривожлантиришнинг дастурий таъминотини жорий этиш методикаси, интерактив восита сифатида қўллаш, креатив компетентликни ривожланишга асосланган мазмун, Блум таксиономияси компетентларига мос СWОТ, кейс стади, ПМБОК методларини мослаштириш хамда ККР, Wолфрам алпҳа дастурлари билан интеграцияланган мухит асосида такомиллашишга оид тавсиялар “Геометриядан масалалар тўплами” номли қўлланма мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги ТДПУнинг 2025-йил 12- апрелдаги 11-05-2294/04-сонли маълумотномаси). Натижада, талабаларнинг креатив компетентлилигини ривожлантиришнинг дастурий таъминотини такомиллаштириш имкони кенгайттирилган;
талабаларнинг креатив компетентлигини ривожлантиришнинг дастурий таъминотини жорий этиш самарадорлиги мотивацион, когнитив, фаолият ва рефликсив баҳолаш мезонларини аниқлаш, таъсирчан муҳитда ишлаш сифатини ошириш, ҳамда қабул қилиш имкониятини таққослашнинг векториал йўналганлиги баҳолаш даражаларига мувофиқлигини таъминлаш асосида такомиллаштириш бўйича таклифлар “Геометриядан масалалар тўплами” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги ТДПУнинг 2025-йил 12- апрелдаги 11-05-2294/04-сонли маълумотномаси). Натижада, бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларини БМКН фанини ўқитишда ЭТР ни фойдаланган ҳолда методикасини ривожлантиришнинг имкони оширилган.