Дадажонова Дилбар Абдурашидовна
Педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтиссослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “ Олий таълим муассасалари талабаларининг ўзини-ўз ривожлантириш компетенсиясини такомиллаштириш методикаси ”, 13.00.02 – Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (немис тили) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам:
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат педагогика университети.
Илмий раҳбар: Назаров Сардор Хасанович. педагогика фанлари бўйича доктори, доцент
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, DSc.03/30.11.2024.Ped.26.04.
Расмий оппонентлар: Комилов Нодир Боқижонович, Педагогика фанлари доктори(DSc), доцент; Рузиев Хуршид Абдуалимович, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Гулистон давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади олий таълим муассасаси талабаларининг ўзини-ўзи ривожлантириш компетенсиясини такомиллаштириш методикаси такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантиришнинг дидактик имкониятлари шахсий мустақил таълим олиш, танқидий фикрлаш, ахборотни мустақил излаш, маданиятлараро мулоқот ҳамда касбий-таълим муҳитида шахсда содир бўладиган субъективлик йўналишларини коррексиялаш, индивидуаллик ва ҳаракатларни бирга моделлаштириш асосида такомиллаштирилган;
талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантириш модели мақсад, ижтимоий буюртма, контент-ташкилий - педагогик имкониятларига шарт-шароитларни яратиш босқичлари, илмий ёндашувлар ҳамда тамойиллар, технологик шакл, метод ва воситаларни, баҳолаш компонентлар, мезон, даража ва кутилаётган натижаларни уйғунлигини таъминлаш асосида такомиллштирлган;
чет (немис) тилини ўқитиш жараёнида талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантириш методикаси КС—коммуникативер спрачунтерричт, АС—ауфгабенбасиертер спрачунтерричт, ПЛ- прожектбасиертес лернен ва рефлектив тил ўқитишнинг замонавий методлари ҳамда шакл ва воситалар адекватлигини босқичма-босқич аниқлаш асосида такомиллаштирилган;
талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантириш самарадорлиги диагностика қилиш имконини берувчи мезонлар мотивасион, фаолият, рефлексив ва кўрсаткичлар ҳамда талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантиришни индивидуаллаштириш ва ижтимоийлаштириш жараёнлари мутаносиблигини аниқлаш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантириш компетенсиясини такомиллаштириш бўйича илмий тадқиқот натижалари:
талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантиришнинг дидактик имкониятлари шахсий мустақил таълим олиш, танқидий фикрлаш, ахборотни мустақил излаш, маданиятлараро мулоқот ҳамда касбий-таълим муҳитида шахсда содир бўладиган субъективлик йўналишларини коррексиялаш, индивидуаллик ва ҳаракатларни бирга моделлаштириш асосида такомиллаштиришга оид таклифлардан “Деустч фур алле” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2025 йил 8 мартдаги 11-05-2970/04-сон далолатномаси). Натижада, талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантиришнинг психологик ва педагогик имкониятларини таҳлил этишга эришилган;
талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантириш модели мақсадли, ижтимоий буюртма, контент-ташкилий педагогик шарт-шароитларни яратиш босқичлари, илмий ёндашувлар ва тамойиллар, технологик шакл, метод ва воситалар, баҳолаш компонентлари, мезон, даража ва кутилаётган натижа асосида аниқланишига доир таклифлардан “Деустч фур алле” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2025 йил 8 мартдаги 11-05-2970/04-сон далолатномаси). Натижада, талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантириш компетенсиясининг дидактик модели такомиллаштирилган.
чет (немис) тилини ўқитиш жараёнида талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантириш методикаси КС—коммуникативер спрачунтерричт, АС—ауфгабенбасиертер спрачунтерричт, ПЛ- прожектбасиертес лернен ва рефлектив тил ўқитишнинг замонавий методлари ҳамда шакл ва воситалар адекватлигини босқичма-босқич аниқлаш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Деустч фур алле” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2025 йил 8 мартдаги 11-05-2970/04-сон далолатномаси). Натижада, талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантирувчи ёндашувлар, тамойиллар ва ўзини-ўзи англашнинг методик тизимини такомиллаштириш имкони амалга оширилган;
талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантириш самарадорлиги диагностика қилиш имконини берувчи мезонлар мотивасион, фаолият, рефлексив ва кўрсаткичлар ҳамда талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантиришни индивидуаллаштириш ва ижтимоийлаштириш жараёнлари мутаносиблигини аниқлашга оид тавсиялардан “Деустч фур алле” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2025 йил 8 мартдаги 11-05-2970/04-сон далолатномаси). Натижада, талабаларнинг ўзини-ўзи ривожлантириш компетенсиясининг баҳолаш мезонлари ва педагогик воситаларни такомиллаштириш имкони амалга оширилган.