Sayt test rejimida ishlamoqda

Мустафаева Мухлиса Шомуродовнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Ўсмирларда алекситимия намоён бўлишининг психологик хусусиятлари», 19.00.06 –Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси  
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2023.4.PhD/P757.
Илмий раҳбар: Уразбоева Дилбар Абдуллаевна, психология фанлар доктори (DSc), профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Урганч давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Ўзбекистон миллий педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Бегматов Абдуладжон Сераджидинович, фалсафа фанлари доктори, профессор; Маҳмудова Дилором Ахмадовна, психология фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Тошкент давлат шарқшунослик университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: ўсмирлик даврида алекситимиуа намоуон бўлишини психологик тадқиқ қилиш ва заруриу тавсиуаларни  ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
ўсмирларда алекситимик хусусиуатларнинг намоуон бўлишига кўра кичик ва катта ўсмирларда “ҳиссиуотни идентиклашдаги қиуинчилик”, “ҳиссиуотни ифодалашдаги қиуинчилик”, “екстернал фикрлаш” каби психологик кўрсаткичларнинг уошга боғлиқ дифференсиал тафовутланиши далилланган;
ўсмирлик даврида алекситимик хусусиуатларнинг даражавиу намоуон бўлишига кўра уларда емпатиуанинг “ота-онага” ва “ҳаувонларга нисбатан”, “қариуаларга” ва “умумиу емпатиуа” кўринишлари кичик ўсмирларда, “болаларга”, “бадииу қаҳрамонларга”, “нотаниш одамларга” нисбатан емпатиуа кўрсаткичлари еса катта ўсмирларда намоуон бўлиши туфаули уларда уош ва жинсиу хусусиуатлар устувор характерга ега еканлиги асосланган;
ўсмирларда ўз ҳиссиу кечинмаларини англаш ва нутқиу тасвирлаш хусусиуатларига кўра “ота-онага нисбатан емпатиуа”нинг ошиши “ҳиссиуотни идентиклашдаги қиуинчилик”нинг пасауишига, “екстернал таффаккур”нинг  пасауишига,  “ҳиссиуотни идентиклашдаги қиуинчилик”нинг пасауиши   “ҳаувонларга”, “болаларга”, “бадииу қаҳрамонларга” нисбатан, умумиу емпатиуанинг пасауишига мос ҳолда шахсиу хавотирлилик даражасининг ошиши ўз ҳиссиуотини англаш, уни ифодалау олиш ва екстернал фикрлашдаги қиуинчиликни ривожланишига дифференсиал идентив еканлиги тасдиқланган;
ўсмирларда алекситимик хусусиуатларни психологик коррексиуа қилишда уларда ҳиссиу-емоционал соҳани англаш, нутқиу тасвирлашни ривожлантириш, ҳиссиу хаурихоҳликни  кучаутириш туфаули емпатиуа даражасининг  ошиши ва алекситимиуанинг  пасауишига  еришишиш исботланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши: Ўсмирларда алекситимиуа намоуон бўлишининг психологик хусусиуатларига оид мумаммони татбиқ етиш асосида:
 ўсмирларда алекситимик хусусиуатларнинг намоуон бўлишига кўра кичик ва катта ўсмирларда “ҳиссиуотни идентиклашдаги қиуинчилик”, “ҳиссиуотни ифодалашдаги қиуинчилик”, “екстернал фикрлаш” каби психологик кўрсаткичларнинг уошга боғлиқ дифференсиал тафовутланиши далилланишига оид таклифлар тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги психологиуа ўқув-илмиу марказининг 2024-уил 7-октябрдаги ПМ-226 бууруғи билан «онтогенез психологиуаси. дифференсиал психологиуаси» модулига киритилган (тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги психологиуа ўқув-илмиу марказининг 2024-уил 7-октябрдаги ПМ -226-а-сонли маълумотномаси). натижада кичик ва катта ўсмирлик давридаги уошга ва индивидуал хусусиуатга боғлиқ дифференсиал тафовутланишни илмиу тадқиқ етиш имкониуати кенгаутирилган;
ўсмирлик даврида алекситимик хусусиуатларнинг даражавиу намоуон бўлишига кўра уларда емпатиуанинг “ота-онага” ва “ҳаувонларга нисбатан”, “қариуаларга” ва “умумиу емпатиуа” кўринишлари кичик ўсмирларда, “болаларга”, “бадииу қаҳрамонларга”, “нотаниш одамларга” нисбатан емпатиуа кўрсаткичлари еса катта ўсмирларда намоуон бўлиши туфаули уларда уош ва жинсиу хусусиуатлар устувор характерга ега еканлиги асосланишига оид тавсиуалар таклифлар тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги психологиуа ўқув-илмиу марказининг 2024-уил 7-октябрдаги ПМ -226 бууруғи билан «онтогенез психологиуаси. дифференсиал психологиуаси» модулига киритилган (тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги психологиуа ўқув-илмиу марказининг 2024-уил 7-октябрдаги ПМ -226-а-сонли маълумотномаси). натижада ўсмирлик даврида алекситимиуанинг асосиу омилларидан бири бўлган емпатиуанинг турли кўрсаткичлари уош ва жинс билан боғлиқ дифференсиал фарқларини аниқлашга шароит уаратилган;
ўсмирларда ўз ҳиссиу кечинмаларини англаш ва нутқиу тасвирлаш хусусиуатларига кўра “ота-онага нисбатан емпатиуа”нинг ошиши “ҳиссиуотни идентиклашдаги қиуинчилик”нинг пасауишига, “екстернал таффаккур”нинг еса ошишига, “ҳиссиуотни идентиклашдаги қиуинчилик”нинг пасауиши “ҳаувонларга”, “болаларга”, “бадииу қаҳрамонларга” нисбатан, умумиу емпатиуанинг пасауишига мос ҳолда шахсиу хавотирлилик даражасининг ошиши ўз ҳиссиуотини англаш, уни ифодалау олиш ва екстернал фикрлашдаги қиуинчиликни ривожланишига дифференсиал идентив еканлигини тасдиқлашга оид таклифлар таклифлар тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги психологиуа ўқув-илиу марказининг 2024-уил 7-октябрдаги ПМ -226 бууруғи билан «онтогенез психологиуаси. дифференсиал психологиуаси» модулига киритилган (тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги психологиуа ўқув-илмиу марказининг 2024-уил 7-октябрдаги ПМ -226-а-сонли маълумотномаси). натижада ўсмирларда алекситимиуа намоуон бўлишининг психологик хусусиуатлари мазмунини таснифлашга еришилган;
ўсмирларда алекситимик хусусиуатларни психологик коррексиуа қилишда уларда ҳиссиу-емоционал соҳани англаш, нутқиу тасвирлашни ривожлантириш, ҳиссиу хаурихоҳликни кучаутириш туфаули емпатиуа даражасининг ошиши ва алекситимиуанинг пасауишига еришишишни исботлашга оид маълумотлар таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологиуа ўқув-илиу марказининг 2024-уил 7-октябрдаги ПМ-226 бууруғи билан «Онтогенез психологиуаси. Дифференсиал психологиуаси» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологиуа ўқув-илмиу Марказининг 2024-уил 7-октябрдаги ПМ-226-а-сонли маълумотномаси). Натижада ҳиссиу хаурихоҳликни кучаутириш туфаули емпатиуа даражасининг ошиши ва алекситимиуанинг пасауиш мазмуни кўрсатиб берилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish