Хатамова Гулбахор Абдумўмин қизининг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Курсантларда коммуникатив компетенсияларни ривожлантиришнинг психологик хусусиятлари», 19.00.06 – Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси.
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2024.2.PhD/P961.
Илмий раҳбар: Мухтарова Азиза Эркиновна, психология фанлар доктори, доцент.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Ўзбекистон миллий педагогика университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Ўзбекистон миллий педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Абдурасулов Рустам Абдураимович, психология фанлари доктори, профессор; Ахназарова Диёра Эркин қизи, психология фанлари боʻйича фалсафа доктори (PhD).
Етакчи ташкилот: Бухоро халқаро университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: курсантларда коммуникатив компетенсияларни ривожлантиришнинг психологик хусусиятларини тадқиқ қилиш асосида тавсийалар ишлаб сҳиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини ривожланишида ҳиссий бошқарув эмосионал билимдонлик, эмпатия, мослашувчанлик ўз эмосияларини бошқариш, мулоқотчанлик эса ўзига мотивасия бериш, ўзга инсонларнинг кечинмаларига сезувчанлик билан узвий боғлиқлигига асосланиб, эмосионал интеллект устувор омил эканлиги исботланган
курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини ривожланиши шахслараро муносабатлардаги ҳиссий бошқарув ўзига йўналганлик, таълимга мослашувчанлик одамларга йўналганлик, мулоқотчанлик эса фаолиятга йўналганликка боғлиқ намоён бўлиши туфайли шахс йўналганлигига идентив кечиши исботланган
курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини таълим курсларига боғлиқ намоён бўлишига кўра «ҳиссий бошқарув» омили «ён босувшанлик» омили билан ижобий ҳамда «агрессивлик» омили билан салбий, «мослашувчанлик» омили «лаёқатлилик» омили билан ижобий, «мулоқотчанлик» омили «агрессивлик» омили билан салбий алоқадорликда эканлигига асосланиб, психологик хусусиятларнинг дифференциал таъсири аниқланган.
курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини ривожлантиришда «ҳиссий бошқарув», «мослашувчанлик» ва «мулоқотчанлик»ка коррексион таъсир этиш орқали эмпатия, ўзини баҳолаш даражасини ошириш муҳимлиги туфайли ҳиссий-конатив соҳани барқарор шаклланишига эришиш зарурати асосланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши: Курсантлар коммуникатив компетенсияларини ривожлантиришнинг психологик хусусиятлари юзасидан ўтказилган илмий тадқиқот натижалари асосида:
курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини ривожланишида ҳиссий бошқарув эмосионал билимдонлик, эмпатия, мослашувчанлик ўз эмосияларини бошқариш, мулоқотчанлик эса ўзига мотивасия бериш, ўзга инсонларнинг кечинмаларига сезувчанлик билан узвий боғлиқлигига асосланиб, эмосионал интеллект устувор омил эканлиги исботланган хулосалар Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 7-декабрдаги ПМ-298-сон буйруғига асосан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 10-декабрдаги ПМ-298-а-сон маълумотномаси). Натижада курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини ривожлантиришнинг психологик имкониятлари таҳлил этиш инконияти яратилган.
курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини ривожланиши шахслараро муносабатлардаги ҳиссий бошқарув ўзига йўналганлик, таълимга мослашувчанлик одамларга йўналганлик, мулоқотчанлик эса фаолиятга йўналганликка боғлиқ намоён бўлиши туфайли шахс йўналганлигига идентив кечиши исботланган маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 7-декабрдаги ПМ-298-сон буйруғига асосан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 10-декабрдаги ПМ-298-а-сон маълумотномаси). Натижада курсантларнинг коммуникатив компетенсиялари намоён бўлишига таъсир этувчи психологик хусусиятлар аниқлаштрилган.
курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини таълим курсларига боғлиқ намоён бўлишига кўра «ҳиссий бошқарув» омили «ён босувшанлик» омили билан ижобий ҳамда «агрессивлик» омили билан салбий, «мослашувчанлик» омили «лаёқатлилик» омили билан ижобий, «мулоқотчанлик» омили «агрессивлик» омили билан салбий алоқадорликда эканлигига асосланиб, психологик хусусиятларнинг дифференциал таъсири аниқланган хулосалар Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 7-декабрдаги ПМ-298-сон буйруғига асосан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 10-декабрдаги ПМ-298-а-сон маълумотномаси). Натижада курсантларнинг коммуникатив компетенсияларининг психологик хусусиятларини аниқлаш имконияти яратилган.
курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини ривожлантиришда «ҳиссий бошқарув», «мослашувчанлик» ва «мулоқотчанлик»ка коррексион таъсир этиш орқали эмпатия, ўзини баҳолаш даражасини ошириш муҳимлиги туфайли ҳиссий-конатив соҳани барқарор шаклланишига эришиш зарурати асосланган маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 7-декабрдаги ПМ-298-сон буйруғига асосан «Псикоррексия» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 10-декабрдаги ПМ-298-а-сон маълумотномаси). Натижада курсантларнинг коммуникатив компетенсияларини ривожлантирувчи дастур ишлаб чиқилган.