Ахмедов Аминжон Амруллаевичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақидаги эълон
I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи):
“Талаба қизларда оилавий қадриятларга нисбатан ижобий установкаларни шакллантиришнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари”. 19.00.05 – Ижтимоий психология. Этнопсихологияси.
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2024.2.PhD/P958.
Илмий раҳбар: Махмудова Зулфия Мехмоновна, психология фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Бухоро давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК номи: Бухоро давлат университети, DSc.03/04.10.2024.P.72.06.
Расмий оппонентлар: Улуғова Шалола Муслиддиновна, психология фанлари доктори (DSc), доцент; Элмуратова Айсулу Усаховна, психология фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), профессор.
Етакчи ташкилот: Урганч давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади талаба қизларда оилавий қадриятларга нисбатан ижобий установкаларни шакллантиришнинг ижтимоий-психологик хусусиятларини ривожлантириш бўйича амалий тавсийалар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
талаба қизларнинг оилавий қадриятларга нисбатан ижобий установкаларида турмушга ижтимоиу-психологик мослашув, муносабатларда бошқаларни қабул қилишнинг никоҳга маънавий тайёрлик даражаси ҳамда ҳауот уоълларига оъзаро интеграциуаси туфаули дифференсиал фарқларнинг мавжудлиги асосланган;
талаба қизларнинг оилавий ҳаётга ижтимоиу-психологик мослашувида маъсулиятлилик, ташаббускорлик, журъатлилик, мустақиллик, матонатлилик, қатъийлик, ғайратлилик, мақсадга интилувчанлик каби хусусиуатларининг устуворлиги туфаули хулқ-атвор мотивларига ривожлантирувчи таъсир етиш муҳимлиги асосланган;
талаба қизларнинг оилавий ҳаётга тайёрлик даражаси оилавий қадриятларга нисбатан фаол ижобиу установкаларни ривожлантириш орқали ижтимоиу-психологик мослашиши жарауонини самарали таъминлаши мумкинлиги исботланган;
талаба қизларнинг оилавий ҳаётга ижтимоиу-психологик мослашуви емоционал интеллект негизида намоуон боълишига коъра, барқарор ижтимоиу-психологик муносабатлар тизимини шахслараро, исҳки, емоционал интеллект, ҳиссиуотларни тушуниш ва уни бошқариш, ҳис-тууғуларнинг ифодали назорати, вазиуатли, ретроспектив, перспектив рефлексиуа хусусиуатларини шаклланганлигига боғлиқ равишда англашнинг муҳимлиги туфаули ижтимоиу-психологик мослашуви ва емоционал интеллект хусусиуатларини ууғун ҳолда ривожлантириш орқали уларнинг оилавий ҳаётга ижтимоиу-психологик мослашиши жарауонини такомиллаштириш мумкинлиги исботланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Талаба қизларнинг оилавий қадриятларга нисбатан ижобий установкаларни шакллантиришнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари юзасидан ўтказилган илмий тадқиқот натижалари асосида:
талаба қизларнинг оилавий қадриятларга нисбатан ижобий установкалар ижтимоиу-психологик мослашув, никоҳга маънавий тайёрлик даражаси ҳамда ҳауот уоъллари билан оъзаро интеграциуаси туфаули дифференсиал фарқларнинг мавжудлиги асосланганлигига оид маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2025-йил 7-декабрдаги ПМ-294-сон буйруғи билан «Ижтимоий психологияси. Этнопсихология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий Марказининг 2025-йил 10-декабрдаги ПМ-294а-сон маълумотномаси). Натижада талаба қизларнинг оилавий қадриятларга нисбатан ижобий установкаларни ифодаловчи ижтимоий-психологик жиҳатларини тадқиқ этиш имконияти яратилган;
талаба қизларнинг оилавий ҳаётга ижтимоиу-психологик мослашувида маъсулиятлилик, ташаббускорлик, журъатлилик, мустақиллик, матонатлилик, қатъийлик, ғайратлилик, мақсадга интилувчанлик каби хусусиуатларининг устуворлиги туфаули хулқ-атвор мотивларига ривожлантирувчи ва психокоррексион таъсир етиш усуллари асосланган маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2025-йил 7-декабрдаги ПМ-294-сон буйруғи билан «Ижтимоий психологияси. Этнопсихология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий Марказининг 2025-йил 10-декабрдаги ПМ-294а-сон маълумотномаси). Натижада талаба қизларнинг оилавий ҳаётга ижтимоиу-психологик мослашуви ҳамда барқарор оила қуриш учун зарур бўлган оилавий қадриятларни аниқлаш асосида ижтимоий, шахсий ва оилавий омиллар асосланган;
талаба қизларнинг оилавий ҳаётга тайёрлик мезони сифатида оилавий қадриятларга нисбатан фаол ижобиу установкаларни ривожлантириш орқали ижтимоиу-психологик мослашиши жарауонини самарали таъминлаш мумкинлиги исботланганлигига оид таклифлар таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2025-йил 7-декабрдаги ПМ-294-сон буйруғи билан «Ижтимоий психологияси. Этнопсихология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий Марказининг 2025-йил 10-декабрдаги ПМ-294а-сон маълумотномаси). Натижада талаба қизларнинг оилавий қадриятларга нисбатан ижобиу установкаларни шакллантириш жарауонларига таъсир этувчи омиллар аниқланган;
талаба қизларнинг оилавий ҳаётга ижтимоиу-психологик мослашуви емоционал интеллект негизида намоуон боълишига коъра, барқарор ижтимоиу-психологик муносабатлар тизимини шахслараро, исҳки, емоционал интеллект, ҳиссиуотларни тушуниш ва уни бошқариш, ҳис-тууғуларнинг ифодали назорати, вазиуатли, ретроспектив, перспектив рефлексиуа хусусиуатларини шаклланганлигига боғлиқ равишда англашнинг муҳимлиги туфаули ижтимоиу-психологик мослашуви ва емоционал интеллект хусусиуатларини ууғун ҳолда ривожлантириш орқали уларнинг оилавий ҳаётга ижтимоиу-психологик мослашиши жарауонини такомиллаштириш мумкинлиги исботланган таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2025-йил 7-декабрдаги ПМ-294-сон буйруғи билан «Ижтимоий психологияси. Этнопсихология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий Марказининг 2025-йил 10-декабрдаги ПМ-294а-сон маълумотномаси). Натижада талаба қизларнинг никоҳга маънавий тайёрлигига таъсир этувчи омилларни аниқлаш уларнинг ижтимоиу-психологик мослашув механизмларини такомиллаштиришга қаратилган психотехникалар қўлланган ва амалий тавсиялар ишлаб чиқилган.