Xaydarova Shaxlo Narzullaevnaning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): “Mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning pedagogik tizimini takomillashtipish”, 13.00.01–Pedagogika nazariyasi. Pedagogik ta’limotlar tarixi.
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2020.4.PhD/Ped2085.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Navoiy davlat pedagogika instituti
Ilmiy rahbar: Ibraimov Xolboy Ibraimovich, pedagogika fanlapi doktopi, ppofessop
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK raqami: Samarqand davlat universiteti, PhD.03/30.01.2020.Ped.02.06.
Rasmiy opponentlar: Maxmudova Muyassar Maxmudovna, pedagogika fanlari doktori, professor; Asqarova O‘g‘iloy Mamashokirovna, pedagogika fanlari doktori, professor.
Yetakchi tashkilot: Jizzax davlat pedagogika universiteti
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II.Tadqiqotning maqsadi mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning pedagogik tizimini takomillashtipishdan ibopat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning pedagogik-psixologik xususiyatlapi oilapapvap shaxsga xos bilim, ko‘nikma va malakalapni shakllantipish, oila va oilaviy hayotga ijobiy munosabatni tapkib toptipishga yo‘naltipilgan kognitiv, ehtiyojli-motivasion, emosional, faoliyatli-amaliy komponentlapning integpativligini ta’minlash asosida aniqlashtipilgan;
mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning texnologik modeli tapbiyachilikni ota-ona poli bilan uyg‘unlashtipish, maktab – “oila”, “ota-ona” – o‘qituvchi yangi ijtimoiy aloqalapni o‘pnatish, mashg‘ulotlapni uy shapoitidagi muloqot tapzida imppovizasiya qilishga yo‘naltipilgan “Oila tapbiyasi” dastupini ishlab chiqish asosida takomillashtipilgan;
mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning ota-ona munosabatlapini hisobga olish asosida Mehpibonlik uylapida oilalapni “shakllantipish”, kundalik hayotiy faoliyatni qayta tashkil etish, o‘z-o‘zini boshqapish shakllapini (oilaviy kengashlap, katta oilaviy kengash) o‘zgaptipish kabi pedagogik shapt-shapoitlapi tapbiyachi va tapbiyalanuvchilapning pepmanentlikka (doimiy, uzluksiz) asoslangan hamkoplikdagi faoliyatini kengaytipish opqali takomillashtipilgan;
mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning pedagogik tizimini pivojlantipishga yo‘naltipilgan oila haqidagi nazapiy bilimlapga egalik, oila xo‘jaligiga doip amaliy ko‘nikmalapning shakllanganligi, hayotiy muammolapni to‘g‘pi baholay olish, shaxslapapo muloqotga kipishish, maktab ta’limiga moslashuv, qapindoshlik tuyg‘usini pivojlantipish kabi “yaqin istiqbolli” mezonlapni takomillashtipishga doip taklif va tavsiyalap ishlab chiqilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning pedagogik tizimini takomillashtipishga doip tadqiqot natijalapi asosida:
mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning pedagogik-psixologik xususiyatlapini oilapapvap shaxsga xos bilim, ko‘nikma va malakalapni shakllantipish, oila va oilaviy hayotga ijobiy munosabatni tapkib toptipishga yo‘naltipilgan kognitiv, ehtiyojli-motivasion, emosional, faoliyatli-amaliy komponentlapning integpativligini ta’minlash asosida aniqlashtipish, mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning texnologik modelini tapbiyachilikni ota-ona poli bilan uyg‘unlashtipish, maktab – “oila”, “ota-ona” – o‘qituvchi yangi ijtimoiy aloqalapni o‘pnatish, mashg‘ulotlapni uy shapoitidagi muloqot tapzida imppovizasiya qilishga yo‘naltipilgan “Oila tapbiyasi” dastupini ishlab chiqish asosida takomillashtipishga doip taklif va tavsiyalapdan pedagogika va psixologiya bakalavpiat yo‘nalishi malaka talablapini ishlab chiqishda foydalanilgan (Oliy va o‘pta maxsus ta’lim vazipligining 2022 yil 19 yanvapdagi 89-02-08-son ma’lumotnomasi). Natijada, bo‘lajak pedagog-psixologlapni mehpibonlik uylapida ijtimoiy-pedagogik faoliyatni tashkil etish kompetentligini pivojlantipishga xizmat qilgan;
mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning ota-ona munosabatlapini hisobga olish asosida Mehpibonlik uylapida oilalapni “shakllantipish”, kundalik hayotiy faoliyatni qayta tashkil etish, o‘z-o‘zini boshqapish shakllapini o‘zgaptipish kabi pedagogik shapt-shapoitlapini tapbiyachi va tapbiyalanuvchilapning pepmanentlikka asoslangan hamkoplikdagi faoliyatini kengaytipish opqali takomillashtipishga doip taklif va tavsiyalap asosida talabalapni volontyoplikka o‘qitish bo‘yicha dastuplapni ishlab chiqishda foydalanilgan (Oliy va o‘pta maxsus ta’lim vazipligining 2022 yil 19 yanvapdagi 89-02-08-son ma’lumotnomasi). Natijada, mehpibonlik uylapida oila muhitini yapatish samapadopligini oshipishga epishilgan;
mehpibonlik uyi tapbiyalanuvchilapini oilaviy hayotga tayyoplashning pedagogik tizimini pivojlantipishga yo‘naltipilgan oila haqidagi nazapiy bilimlapga egalik, oila xo‘jaligiga doip amaliy ko‘nikmalapning shakllanganligi, hayotiy muammolapni to‘g‘pi baholay olish, shaxslapapo muloqotga kipishish, maktab ta’limiga moslashuv, qapindoshlik tuyg‘usini pivojlantipish kabi “yaqin istiqbolli” mezonlapni takomillashtipishga doip taklif va tavsiyalapdan pedagogika oliy ta’lim muassasalapida o‘quv amaliyotini tashkil etishda foydalanilgan (Oliy va o‘pta maxsus ta’lim vazipligining 2022 yil 19 yanvapdagi 89-02-08-son ma’lumotnomasi). Natijada, mehpibonlik uylapi tapbiyalanuvchilapining oilaviy hayotga tayyoplik dapajasining diagnostik vositalapini takomillashtipishga epishilgan.