Sayt test rejimida ishlamoqda

Равшанова Ханифа Акмалжон қизининг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.  Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Заиф эшитувчи ўспиринларнинг социал интеллект динамикаси», 19.00.06 - Ёш ва педагогик психологийа. Ривожланиш психологийаси (психология фанлари). 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2024.2.PhD/P939.
Илмий раҳбар: Авлаев Ориф Умирович, психология фанлар доктори(DSc), доцент.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат педагогика университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Бегматов Абдуладжан Сераджидинович фалсафа фанлари доктори, профессор; Самарова Сохиста Рабиджановна, психология фанлари номзоди, доцент.     
Етакчи ташкилот: Бухоро давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: заиф эшитувчи ўспиринлар социал интеллекти динамикасини илмий асослаш  орқали  амалий тавсийалар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
заиф эшитувчи ўспиринлар ижтимоий реалликни индивидуал конструксийалаш ва реконструксийалаш жараёни новербал хулқ-атворни ҳамда вербал экспрессийани тушуниш ҳолатига боғлиқ ҳолда социал интеллект динамик даражаси билан шартланган психологик феномен сифатида асосланган.
ўспиринлардаги социал интеллект сифатларининг шаклланиш динамикаси йигитларда мулоқотдаги фикрларни тушунишни умумий, аналогийа, визуал интеллектлар билан тўғри пропорсионал, қизларда эса умумий ва амалий интеллект билан тескари пропорсионал таъсирга эгалиги эканлиги туфайли жинс тафовутларга боғлиқ психологик детерминантлашганлиги далилланган.
заиф эшитувчи ўспиринларнинг социал интеллектини ривожлантириш учун таълим жараёнида когнитив, эмоционал, хулқ-атвор компонентларнинг намоён бўлиш даражасига адаптив таъсир этиш муҳимлиги туфайли “Заиф эшитувчи ўспиринлар социал интеллектини ривожлантиршнинг динамик модели”ни киритиш зарирурати асосланган.
заиф эшитувчи ўспирин социал интеллектини ривожлантирувчи механизмлар вербал ва новербал нутқда ифодаланувчи идентификация ва эмпатияга боғлиқлиги социал билим, социал идрок, ижтимоий-коммуникатив тажриба, ўз-ўзини баҳолаш, ўз-ўзини тасдиқлаш таъсирида юзага келувчи шахслараро муносабатлар эканлиги когнитив, эмоционал, хулқ-атвор, рефлексив мезонларга мувофиқ асосланган.
IV.Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Заиф эшитувчи ўспиринларнинг социал интеллект динамикасига доир тадқиқотдан олинган илмий натижалар асосида: 
заиф эшитувчи ўспиринлар ижтимоий реалликни индивидуал конструксийалаш ва реконструксийалаш жараёни новербал хулқ-атворни ҳамда вербал экспрессийани тушуниш ҳолатига боғлиқ ҳолда социал интеллект динамик даражаси билан шартланган психологик феномен сифатида асосланганлигига оид таклиф ва тавсияларга оид маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология оʻқув-илмий марказининг 2024-йил  07-декабрдаги ПМ-292 сонли буйругʻи билан «Ривожланиш психологияси» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология оʻқув-илмий марказининг 2024-йил  10-декабрдаги ПМ-292а сон маълумотномаси). Натижада педагог талабаларда когнитив, эмоционал ва хулқ-атвор кўникмаларни шакллантиришга хизмат қилган;
ўспиринлардаги социал интеллект сифатларининг шаклланиш динамикаси йигитларда мулоқотдаги фикрларни тушунишни умумий, аналогийа, визуал интеллектлар билан тўғри пропорсионал, қизларда эса умумий ва амалий интеллект билан тескари пропорсионал таъсирга эгалиги эканлиги туфайли жинс тафовутларга боғлиқ психологик детерминантлашганлиги далилланган маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология оʻқув-илмий марказининг 2024-йил  07 - декабрдаги ПМ-292 сонли буйругʻи билан «Ривожланиш психологияси» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология оʻқув-илмий марказининг 2024-йил 10-декабрдаги ПМ-292а сон маълумотномаси). Натижада, заиф эшитувчи ўспиринларнинг социал интеллект билан бошқа интеллект турлари ўртасида корреляциясининг таҳлил қилиш имкони яратилган; 
заиф эшитувчи ўспиринларнинг социал интеллектини ривожлантириш учун таълим жараёнида когнитив, эмоционал, хулқ-атвор компонентларнинг намоён бўлиш даражасига адаптив таъсир этиш муҳимлиги туфайли “Заиф эшитувчи ўспиринлар социал интеллектини ривожлантиршнинг динамик модели”ни киритиш зарирурати асосланган маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология оʻқув-илмий марказининг 2024-йил  07-декабрдаги ПМ-292 сонли буйругʻи билан «Ривожланиш психологияси» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология оʻқув-илмий марказининг 2024-йил  10-декабрдаги ПМ-292а сон маълумотномаси). Натижада заиф эшитувчи ўспиринларнинг социал интеллект жабҳалари ҳақида хабардорлигини оширди, уларнинг таълим фаолиятларида интеграция (эшитиш тизими ва социал интеллект компонентларининг комплекс мобилизация)си туфайли мулоқот самарадорлигини таъминланган; 
заиф эшитувчи ўспирин социал интеллектини ривожлантирувчи механизмлар вербал ва новербал нутқда ифодаланувчи идентификация ва эмпатияга боғлиқлиги социал билим, социал идрок, ижтимоий-коммуникатив тажриба, ўз-ўзини баҳолаш, ўз-ўзини тасдиқлаш таъсирида юзага келувчи шахслараро муносабатлар эканлиги когнитив, эмоционал, хулқ-атвор, рефлексив мезонларга мувофиқ асосланган маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология оʻқув-илмий марказининг 2024-йил  07-декабрдаги ПМ-292 сонли буйругʻи билан «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология оʻқув-илмий марказининг 2024-йил 10-декабрдаги ПМ-292а сон маълумотномаси).  Натижада, инклюзив таълим асосида  ташкил этилган умумий ўрта таълим ва олий таълим жараёнида заиф эшитувчи ўспирин ҳиссий-ижтимоий ҳолатларига таъсир этувчи омилларни аниқлаш ва педагогик-психологик тавсиялар ишлаб чиқиш имкони яратилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish