Sayt test rejimida ishlamoqda

Шарафутдинова Дурдона Акмалевнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I.Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Мактабгача йошдаги болаларда интеллектуал-англаш малакаларини шакллантириш технологияларини такомиллаштириш” (катта гуруҳ тарбияланувчилари мисолида),  
13.00.08 – Мактабгача таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2022.3.PhD/Ped3937
Илмий тадқиқот иши бажарилган муассаса номи: Мактабгача таълим ташкилотлари директор ва мутахассисларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти.
Илмий раҳбар: Абдуназарова Наргиза Фатхуллаевна -  п.ф.н., профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Мактабгача таълим ташкилотлари директор ва мутахассисларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти, PhD.12/30.12.2019.Ped 80.01.
Расмий оппонентлар: п.ф.д. (DSc), Ибрагимова Гулсанам Неъматовна, п.ф.ф.д., (PhD) доцент Бердиева Муҳаббат Мейлиевна
Етакчи ташкилот: Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади мактабгача йошдаги болаларда интеллектуал-англаш малакаларини шакллантириш технологияларини такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
мактабгача катта гуруҳ болаларининг интеллектуал-англаш малакаларини шакллантиришнинг психологик-педагогик хусусиятлари ақлий қобилиятни интенсив ривожлантирувчи технологиялар воситасида билиш жарайонларини ривожлантиришга қаратилган фаолиятларни мақсадга мувофиқ йўналтириш асосида аниқлаштирилган;
мактабгача катта гуруҳ болаларининг интеллектуал-англаш малакаларини шакллантиришнинг методик тизими когнитив, метакогнитив, репродуктив, продуктив аспектларини тарбиячи-педагогларни фаолиятига интегратив сингдириш асосида такомиллаштирилган;
мактабгача йошдаги болаларда интеллектуал-англаш малакаларини шакллантириш модели Финляндия тажрибаси асосида болаларда иқтидорни юзага чиқарувчи сенсоринтеграция ҳаракатлари уйғунлигини намойон этиш каби йондашувни ўқув-тарбиявий фаолиятга сингдириш  асосида такомиллаштирилган;
креативлик ва амалий кўникмаларни шакллантиришга қаратилган дидактик таъминот моделлаштиришнинг эркин танлов, универсаллик ва нормативлик тамойилларига психологик жиҳатдан устуворлик бериш асосида такомиллаштирилган.
IV.Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. мактабгача катта гуруҳ болаларининг интеллектуал-англаш малакаларини шакллантиришнинг психологик-педагогик хусусиятлари ақлий қобилиятни интенсив ривожлантирувчи 3д моделли технологияси воситасида ривожлантиришга оид таклифлар (Ўзбекистон Республикаси Мактабгача ва мактаб таълими вазирлиги ҳузуридаги Мактабгача таълим агентлигининг 2023-йил 3-октабрдаги 03-552-сонли маълумотномаси). Натижада, мактабгача катта гуруҳ болаларининг интеллектуал-англаш малакаларини шакллантиришнинг самарали технологияларини амалийотда қўллаш самарадорлигини оширишга эришилган;
мактабгача катта гуруҳ болаларининг интеллектуал-англаш малакаларини шакллантиришнинг методик тизими когнитив, метакогнитив, репродуктив, продуктив аспектларини тарбиячи-педагогларни инновацион фаолиятини такомиллаштиришга оид таклиф ва мулоҳазалар мактабгача таълим ташкилотларининг катта гуруҳ тарбийланувчилари учун ишлаб чиқилган парсиал дастур мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Мактабгача ва мактаб таълими вазирлиги ҳузуридаги Мактабгача таълим агентлигининг 2023-йил 3-октабрдаги 03-552-сонли маълумотномаси). Натижада мактабгача катта гуруҳ болаларининг интеллектуал-англаш малакаларини шакллантириш методикасини такомиллашувига эришилган;
мактабгача катта йошдаги болаларда интеллектуал-англаш малакаларини шакллантириш модели болаларда иқтидорни юзага чиқарувчи сенсоринтеграция ҳаракатлари уйғунлигини намойон этиш каби йондашувни ўқув-тарбиявий фаолиятга сингдиришишга доир таклифлар Финляндия тажрибаси асосида такомиллаштирилган. (“Финландияда мактабгача таълим” қўлланма УЎК: 811.511, КБК: 81.661.1, ИСБН: 978-9943-9640-2-0). Натижада мактабгача катта йошдаги болаларда интеллектуал-англаш малакаларини шакллантиришга қаратилган ўйинлардан фойдаланишнинг дидактик имкониятлари  аниқланган;
креативлик ва амалий кўникмаларни шакллантиришга қаратилган дидактик таъминоти эркин танлов, универсаллик ва нормативлик тамойилларини аниқлаштиришга доир таклиф ва тавсиялари “Илк ва мактабгача йошдаги болалар ривожланишига қўйиладиган давлат талаблари” ривожланиш соҳалари бўйича ўйинлар картотекаси” номли қўлланма мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Мактабгача ва мактаб таълими вазирлиги ҳузуридаги Мактабгача таълим агентлигининг 2023-йил 3-октабрдаги 03-552-сонли маълумотномаси). Натижада мактабгача катта йошдаги болаларда интеллектуал-англаш малакаларини шакллантиришга оид илмий-назарий хулоса ва таклифлар мактабгача таълим ташкилотларида таълим-тарбия жарайонини интеллектуал ўйинлар асосида ташкил қилишга хизмат қилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish