Nishonbekova Jadira Orinboy qizining
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar. Dissertatsiya mavzusi, ixtissoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i): “Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida musiqiy estetik kompetensiyalarini rivojlantirish metodikasini takomillashtirish”, 13.00.02-Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (musiqa) (pedagogika fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2024.3.PhD/Ped8250.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Toshkent davlat pedagogika universiteti.
Ilmiy rahbar: Isyanov Ravil Gennadevich, pedagogika fanlari nomzodi, dotsent.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa (muassasalar) nomi, IK raqami: Toshkent davlat pedagogika universiteti, DSc.03/30.01.2020.Ped.26.01.
Rasmiy opponentlar: Panjiev Qurbonniyoz, pedagogika fanlari doktori; professor Kiyamov Nishon Sadikovich, pedagogika fanlari doktori, professor.
Yetakchi tashkilot: Farg‘ona davlat universiteti
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida musiqiy-estetik kompetensiyalarini rivojlantirish metodikasini takomillashtirish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqarishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida musiqiy estetik kompetensiyalarini rivojlantirish metodikasini takomillashtirish didaktik imkoniyatlari ta’lim bo‘shliqlarini mustaqil to‘ldirish, emotsional, obrazli musiqiy tushunchalarini bilish, musiqiy-estetik kompetensiyalarni hamda loyihaviy prognostik rivojlantiruvchi musiqiy tushunchalarni mazmunan-hissiy interpritatsiya qilish asosida aniqlangan;
o‘quvchilarda musiqiy estetik kompetensiyalarini rivojlantirish metodikasi pedagogik va psixologik tashhislash, improvizatsion fikrlashni ijodiy rivojlantirish, musiqani idrok etish, harakat va tovush uyg‘unligini ta’minlash hamda hissiy ekspressivlikni sezish qobiliyatini refleksivligini adaptiv ta’minlash asosida takomillashtirilgan;
boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida musiqiy-estetik kompetensiyalarini rivojlantirish modeli o‘z-o‘zini baholay olish ko‘rsatkichlariga oid loyihaviy prognostik usullar va emotsional-obrazli ifodaviy-ritmik gimnastik mashqlar ketma-ketligini belgilash hamda majoziy assotsiatsiyalarni mazmunan hissiy integratsiyalash asosida takomillashtirilgan;
umumiy o‘rta ta’lim muassasalari o‘quvchilarida musiqiy-estetik kompetensiyalarni rivojlantirish samaradorligi musiqiy tushunchalarni interpretatsiya qilish, o‘zini o‘zi baholash hamda ta’lim berish tamoyillarining tadrijiy dinamikligini bosqichma-bosqich ta’minlash asosida takomillashtirilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida musiqiy-estetik kompetensiyalarini rivojlantirish metodikasini takomillashtirish bo‘yicha olingan natijalar asosida:
boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida musiqiy estetik kompetensiyalarini rivojlantirish metodikasini takomillashtirish didaktik imkoniyatlari ta’lim bo‘shliqlarini mustaqil to‘ldirish, emotsional, obrazli musiqiy tushunchalarini bilish, musiqiy-estetik kompetensiyalarni hamda loyihaviy prognostik rivojlantiruvchi musiqiy tushunchalarni mazmunan-hissiy interpritatsiya qilish asosida aniqlashga oid tavsiyalar “Aqilli bog‘cha” konsepsiyasi uchun bolalarni kasbga erkin qiziqishlarini shakllantirishning dasturiy taminotini yaratish” nomli loyiha doirasida belgilangan vaziflar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan. (Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024- yil 11- sentyabrdagi 11-05-4912/04 son malumotnomasi). Natijada boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini musiqiy-estetik kompetentsiyalarini takomilashtirildi;
O‘quvchilarda musiqiy estetik kompetensiyalarini rivojlantirish metodikasi pedagogik va psixologik tashhislash, improvizatsion fikrlashni ijodiy rivojlantirish, musiqani idrok etish, harakat va tovush uyg‘unligini ta’minlash hamda hissiy ekspressivlikni sezish qobiliyatini refleksivligini adaptiv ta’minlash asosida takomillashtirish buyicha tafsiyalar “Aqilli bog‘cha” konsepsiyasi uchun bolalarni kasbga erkin qiziqishlarini shakllantirishning dasturiy taminotini yaratish” nomli loyiha doirasida belgilangan vaziflar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan. (Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024- yil 11- sentyabrdagi 11-05-4912/04 son malumotnomasi). Natijada boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini musiqiy-estetik kompetentsiyalarini rivojlantirish metodikasi rivojlantirilgan;
boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida musiqiy-estetik kompetensiyalarini rivojlantirish modeli o‘z-o‘zini baholay olish ko‘rsatkichlariga oid loyihaviy prognostik usullar va emotsional, obrazli ifodaviy- ritmik gimnastik mashqlar ketma-ketligini belgilash hamda majoziy assotsiatsiyalarni mazmunan hissiy integratsiyalash asosida takomillashtirish buyicha tafsiyalar “Aqilli bog‘cha” konsepsiyasi uchun bolalarni kasbga erkin qiziqishlarini shakllantirishning dasturiy taminotini yaratish” nomli loyiha doirasida belgilangan vaziflar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan. (Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024- yil 11- sentyabrdagi 11-05-4912/04 son malumotnomasi). Natijada boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini musiqiy-estetik kompetentsiyalarini rivojlantirish takomillashtirilgan;
umumiy o‘rta ta’lim muassasalari o‘quvchilarida musiqiy-estetik kompetensiyalarni rivojlantirish samaradorligi musiqiy tushunchalarni interpretatsiya qilish, o‘zini o‘zi baholash hamda ta’lim berish tamoyillarining tadrijiy dinamikligini bosqichma-bosqich ta’minlash asosida takomillashtirish buyicha tafsiyalar “Aqilli bog‘cha” konsepsiyasi uchun bolalarni kasbga erkin qiziqishlarini shakllantirishning dasturiy taminotini yaratish” nomli loyiha doirasida belgilangan vaziflar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan. (Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024- yil 11- sentyabrdagi 11-05-4912/04 son malumotnomasi). Natijada boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini musiqiy-estetik kompetentsiyalarini rivojlantirilgan modeli takomillashtirilgan.