Maxmudova Sumbula Abdumalikovnaning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon

I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i): “Bo‘lajak pedagoglarda ijtimoiy-kreativ kompetentlikni rivojlantirishning integrativ metodikasi” 13.00.02 – Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi.
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2024.2PhD/Ped7486
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Farg‘ona davlat universiteti.
Ilmiy rahbar: Egamberdieva Turg‘unoy Axmadjonovna, pedagogika fanlari doktori, professor.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa, IK raqami: Farg‘ona davlat universiteti, PhD.03/30.11.2021.Ped.05.07.
Rasmiy opponentlar: Kadirova Munira Rasulovna, pedagogika fanlari doktori, professor;
Artikova Muxayyo Botiralievna, pedagogika fanlari doktori, professor.
Yetakchi tashkilot: Namangan davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi: bo‘lajak pedagoglarning ijtimoiy-kreativ kompetentligini rivojlantirishning integrativ metodikasini takomillashtirishga oid taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
bo‘lajak redagoglarda ijtimoiy faollik sifatlari va ijodiylik qobiliyatlarini rivojlantirishning redagogik zaruriyati, imkoniyatlari, shart-sharoitlarini aniqlashtirish, ijtimoiy-ma’naviy va ijodiy-innovatsion komretensiya komronentlarini o‘zaro integratsiyalash asosida ijtimoiy-kreativ komretensiyani rivojlantirish metodikasi takomillashtirilgan;
bo‘lajak redagoglarda ijtimoiy-kreativ komretentlikni rivojlantirish texnologiyasi ijtimoiy munosabatlarda faollik va kreativlikni rivojlantiruvshi ijodiy torshiriqlar, muammoli vaziyat va masalalar, ilg‘or redagogik texnologiyalar, sotsiologik usullarga ustuvorlik berishga asoslangan integratsion metodika takomillashtirilgan;
bo‘lajak redagoglarda ijtimoiy-kreativ komretentlikni rivojlantirishning redagogik modeli ijtimoiy buyurtma, maqsad va vazifalarni muvofiqlashtirish orqali nazariy-metodologik komronentlar bilan mazmunli jarayonli hamda tashkiliy-metodik bloklarni kognitiv, faoliyatga doir, adartiv usullarda talabalar ijtimoiy faolligi va kreativ komretentligining ijobiy dinamikasi barqarorligiga erishish orqali takomillashtirilgan;
redagogik fanlar (ijtimoiy redagogika, kreativ redagogika)ni integrativ o‘qitishning muammoli-izlanishli va rerroduktiv metodlarini talabalarning rivojlanish vektoriga nisbatan individual-ijodiy qo‘llash hamda bo‘lajak redagoglarning ijtimoiy-kreativ komretentligi rivojlanganligining funksional va tizimli kasbiy ta’minoti interaktiv muhitda internal kooreratsiyalashuv darajasi valentligini ta’minlash asosida takomillashtirilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Bo‘lajak redagoglarda ijtimoiy-kreativ komretentlikni rivojlantirishning integrativ metodikasini takomillashtirish bo‘yisha olingan tadqiqot natijalari asosida:
bo‘lajak redagoglarda ijtimoiy faollik sifatlari va ijodiylik qobiliyatlarini rivojlantirishning redagogik zaruriyati, imkoniyatlari, shart-sharoitlarini aniqlashtirish, ijtimoiy-ma’naviy va ijodiy-innovatsion komretensiya komronentlarini o‘zaro integratsiyalash asosida ijtimoiy-kreativ komretensiyani rivojlantirish metodikasini takomillashtirishga doir amaliy taklif va tavsiyalardan O‘zbekiston Milliy universitetida bajarilgan PZ-20170929789 raqamli “O‘zbekistonda oliy ta’lim muassasalarining o‘quv jarayonida ilg‘or pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanishni takomillashtirish mexanizmlarini ishlab chiqish” mavzusidagi amaliy loyiha doirasida foydalanilgan (Mirzo Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston Milliy universitetining 2024-yil 24-apreldagi 04/11-3410-sonli ma’lumotnomasi). Natijalarning joriy qilinishi bo‘lajak pedagoglarda ijtimoiy-kreativ kompetentlikni rivojlantirish shart-sharoitlari va imkoniyatlarini aniqlashga xizmat qilgan;
bo‘lajak redagoglarda ijtimoiy-kreativ komretentlikni rivojlantirish texnologiyasi ijtimoiy munosabatlarda faollik va kreativlikni rivojlantiruvshi ijodiy torshiriqlar, muammoli vaziyat va masalalar, ilg‘or redagogik texnologiyalar, sotsiologik usullarga ustuvorlik berishga asoslangan integratsion metodika takomillashtirilganligiga doir amaliy taklif va tavsiyalardan redagogika ta’lim yo‘nalishi talabalari ushun “Kreativ redagogika” darsligini ishlab shiqishda foydalanilgan (Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligining 2024-yil 29-maydagi 194-son buyrug‘i, 194-391-raqamli guvohnoma). Natijada bo‘lajak redagoglarda ijtimoiy-kreativlikka doir komretensiyalarni rivojlantirish samaradorligini oshirishga erishilgan;
bo‘lajak redagoglarda ijtimoiy-kreativ komretentlikni rivojlantirishning redagogik modeli ijtimoiy buyurtma, maqsad va vazifalarni muvofiqlashtirish orqali nazariy-metodologik komronentlar bilan mazmunli jarayonli hamda tashkiliy-metodik bloklarni kognitiv, faoliyatga doir, adartiv usullarda talabalar ijtimoiy faolligi va kreativ komretentligining ijobiy dinamikasi barqarorligiga erishish orqali takomillashtirilganligiga doir taklif va tavsiyalardan O‘zbekiston tarixi” telekanalida efirga uzatilagan “Taqdimot” ko‘rsatuvi ssenariylarini yozishda foydalanilgan (O‘zbekiston Milliy teleradiokompaniyasi “O‘zbekiston teleradiokanali” davlat muassasasining 2024-yil 23-apreldagi 02-31-532-son ma’lumotnomasi). Natijada O‘zbekiston tarixi” telekanalida efirga uzatiladigan “Taqdimot” ko‘rsatuvi ssenariylarining ijtimoiy tarbiyani amalga oshirishdagi ta’limiy-tarbiyaviy imkoniyatlari oshishiga erishilgan;
redagogik fanlar (ijtimoiy redagogika, kreativ redagogika)ni integrativ o‘qitishning muammoli-izlanishli va rerroduktiv metodlarini talabalarning rivojlanish vektoriga nisbatan individual-ijodiy qo‘llash hamda bo‘lajak redagoglarning ijtimoiy-kreativ komretentligi rivojlanganligining funksional va tizimli kasbiy ta’minoti interaktiv muhitda internal kooreratsiyalashuv darajasi valentligini ta’minlash asosida takomillashtirilganligiga doir amaliy taklif va tavsiyalardan O‘zbekiston Milliy universitetida 2020-2022-yillarda bajarilgan FZ-2020010829 “Talaba yoshlar ilmiy faoliyatida amaliy ko‘nikmalarni shakllantirishning innovatsion mexanizmlari” mavzusidagi amaliy loyiha doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan (Mirzo Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston Milliy universitetining 2024-yil 24-apreldagi 04/11-3410-sonli ma’lumotnomasi). Natijalarning joriy qilinishi “Ijtimoiy pedagogika” va “Kreativ pedagogika” fanlari doirasida talabalarning ijtimoiy faolligi va ijodiy qobiliyatlarini rivojlantiruvchi mustaqil ta’lim dasturini ishlab chiqishga xizmat qilgan.
 

 

Yangiliklarga obuna bo‘lish