Курбанова Нигинабону Пардаевна
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри: “Инглиз тили машғулотларида бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компетентлигини шакллантириш методикасини такомиллаштириш”, 13.00.02 – Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2023.3.PhD/Ped79.
Илмий раҳбар: Рискулова Камола Джумаевна, педагогика фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат иқтисодиёт университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Тошкент давлат иқтисодиёт университети, DSc.03/30.01.2021.I.16.03.
Расмий оппонентлар: Эргашева Гули Исмоил қизи, филология фанлари доктори, профессор; Ҳимматалиев Дўстназар Омонович, педагогика фанлари доктори, профессор.
Етакчи ташкилот: Жиззах давлат педагогика университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II.Тадқиқотнинг мақсади инглиз тили дарсларида инновасион технологиялардан фойдаланиш орқали бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компетентлигини такомиллаштиришдан иборат.
III.Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компитентлигини ошириш тизими натижадорлигини ривожлантиришда махсус инглиз тили компонентлари жамланмасидан иборат бўлган корпусдан фойдаланиш мониторингини юритиш тизимини моделлаштиришнинг технологик хусусиятлари аниқланган;
бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компитентлигини ривожлантиришда инглиз тили дарсларида касбий тажрибага эга бўлган талабалар "ўқувчи-марказда" ёндашуви асосида касб тажрибасига эга бўлмаган талабалар билан прзентациялар орқали “студент-класс” амалий машғулотлар механизми такомиллаштирилган;
бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компитентлигини ривожлантиришнинг амалий-педагогик шароитда инглиз тили ўқитувчиларининг иқтисодиёт фанлари бўйича тегишли билимларини оширишнинг тизимли механизми такомиллаштирилган;
бўлажак иқтисодчилар касбий компитентлигини ривожлантириш модели талабаларнинг иқтисодий билим даражасини диагностик аниқлаштириш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Бўлажак иқтисодчиларнинг инглиз тили машғулотларида касбий компитентлигини такомиллаштириш технологиялари бўйча олинган илмий натижалар асосида:
бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компитентлигини ошириш тизими натижадорлигини такомиллаштириш мақсадида махсус инглиз тили компонентлари жамланмасидан иборат бўлган корпусдан фойдаланиш мониторингини юритиш тизимини моделлаштиришнинг технологик хусусиятлари бакалавр таълим йўналиши талабалари учун “Тҳе Эcономистъс Wорлд” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2023-йил 28-ноябрдаги 272-сонли буйруғига асосан берилган 02/01-01-169 рақамли маълумотномаси). Натижада инглиз тили машғулотларида бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компитентлигини ошириш шарт шароитлари, бўлажак иқтисодчиларни тайёрлашда иқтисодий компитенсияларни ривожлантириш, касбий кўникмаларни ривожлантириш методикасидан фойдаланиш асосида ўқув фаолиятини сифат жиҳатидан такомиллаштириш имконияти яратилган;
бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компитентлигини ривожлантиришнинг амалий-педагогик шароитда инглиз тили ўқитувчиларининг иқтисодиёт фанлари бўйича тегишли билимларини оширишнинг тизимли механизмини шакллантиришга оид таклифлар “Бусинесс Энглиш” номли ўқув қўлланмасига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси олий таълим фан ва инновация вазирлигининг 2021-йил 18-августдаги 356-сонли буйруғига асосан 356/7-257-рақамли гувоҳномаси). Натижада, бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компитентлигини инглиз тили машғултларида такомиллаштиришнинг изчиллиги, узвийлиги ва тизимлилиги таъминланган;
бўлажак иқтисодчилар касбий компитентлигини ривожлантириш модели талабаларнинг иқтисодий билим даражасини диагностик аниқлаштириш асосида такомиллаштирилган бўлиб, бўлажак иқтисодчиларнинг инглиз тили машғулотларида касбий компитентлигини такомиллаштириш методикасини шакллантиришга оид таклифлар “Бусинесс Энглиш” номли ўқув қўлланмасига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси олий таълим фан ва инновация вазирлигининг 2021-йил 18-августдаги 356-сонли буйруғига асосан 356/7-257-рақамли гувоҳномаси). Натижада, бўлажак иқтисодчиларнинг инглиз тили машғулотларида инглиз тилида иқтисодий атамалар ва меъёрий иқтисодий хужжатларнинг форматини ўзлаштириш кўникмасини ривожлантириш самарадорлиги ошишига эришилган;
бўлажак иқтисодчиларнинг касбий компитентлигини ривожлантиришда инглиз тили дарсларида касбий тажрибага эга бўлган талабалар "ўқувчи- марказда" ёндашуви асосида касб тажрибасига эга бўлмаган талабалар билан прзентациялар орқали “студент-класс” амалий машғулотлар механизми такомиллаштирилганлигига оид таклифлар “Тҳе Эcономистъс Wорлд” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2023-йил 28-ноябрдаги 272-сонли буйруғига асосан берилган 02/01-01-169 рақамли маълумотномаси). Натижада малакага эга бўлган талабаларда иқтисодий касбий компитентлик, билим ва кўникмалар ошган ва уларнинг курсдошлари янги маълумотларга “талаба тили” дан соддалаштирилган ҳолда маълумот етказиш орқали эга бўлишган.