Турсунова Дилнавоз Тўлқин қизининг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш”, 13.00.02 – Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: Б2024.2.PhD/Ped7921.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Фарғона давлат университети.
Илмий раҳбар: Эгамбердиева Турғуной Аҳмаджоновна, педагогика фанлари доктори, профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса, ИК рақами: Фарғона давлат университети, PhD.03/30.11.2021.Ped.05.07.
Расмий оппонентлар: Темиров Набижон Солиевич педагогика фанлари доктори, профессор; Артикова Муҳайё Ботиралиевна педагогика фанлари доктори, профессор.
Етакчи ташкилот: Наманган давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантириш методикасини такомиллаштиришга доир таклиф ва тавсияларни ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантириш омиллари (шарт-шароит, интегратив таълим, доимий ижтимоий мулоқот ва муносабатлар, ҳамкорликдаги ижтимоий фаолият, ўз-ўзини шахсий ривожлантириш ва баҳолаш) ижтимоий ва касбий-педагогик мезонларнинг ўзаро боғлиқлигини очиб бериш асосида аниқлаштирилган;
педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожланишини кўрсатиб берувчи ижтимоий ҳамкорлик, масъулиятлилик, мулоқотчанлик, фаоллик, ташаббускорлик, креативлик мезонларини амалий-касбий фаолият тузилмаси билан интернал (ички) даражалаш асосида аниқлаштирилган;
ижтимоий компетентликни ривожлантириш методикаси талабаларнинг ижтимоий-когнитив фаолиятини самарали ташкил этишда “Ижтимоий педагогика”, “Оила педагогикаси”, “Этнопедагогика” ва “Миллий тарбия асослари” фанларини ўқитишни ривожлантиришга қаратилган “интегратив” ёндашувни интенсив қўллаш асосида такомиллаштирилган;
педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантириш модели ижтимоий буюртма ва мақсад аниқлаштириш орқали мазмунли-жараёнли ҳамда ташкилий-баҳолаш блокларни когнитив, фаолиятга доир, аксиологик усулларда интеграциялаш асосида натижага эришининг технологик алгоритми аниқлаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш мавзуси бўйича олинган тадқиқот натижалари асосида:
педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантириш омиллари (шарт-шароит, интегратив таълим, доимий ижтимоий мулоқот ва муносабатлар, ҳамкорликдаги ижтимоий фаолият, ўз-ўзини шахсий ривожлантириш ва баҳолаш) ижтимоий ва касбий-педагогик мезонларнинг ўзаро боғлиқлигини очиб бериш асосида аниқлаштирилганлиги Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2023-йил 17-июлдаги 314-сонли буйруғига асосан берилган 314-582-рақамли нашр рухсатномаси билан чоп этилган  “Мактабгача таълим” йўналишидаги талабалар учун мўлжалланган “Болаларнинг ижтимоий мослашуви” номли дарслик мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги  Тошкент  давлат  педагогика  университетининг 2024-йил 13-августдаги 11-05-4164/04-сон далолатномаси). Натижада талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантиришга йўналтирилган интегратив таълимнинг назарий асослари тизимлаштирилган;
педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожланишини кўрсатиб берувчи ижтимоий ҳамкорлик, масъулиятлилик, мулоқотчанлик, фаоллик, ташаббускорлик, креативлик мезонларини амалий-касбий фаолият тузилмаси билан интернал (ички) даражалаш асосида аниқлаштиришга доир тавсиялардан Ўзбекистон Миллий университетида бажарилган ПЗ-20170913120-рақамли “Олий таълим тизимида рақобатбардош кадрлар тайёрлашнинг ижтимоий-психологик механизмлари” мавзусидаги амалий лойиҳада белгиланган вазифаларни бажаришда фойдаланилган (Низомий номидаги  Тошкент  давлат  педагогика  университетининг 2024-йил 13-августдаги 11-05-4164/04-сон далолатномаси). Натижада педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантириш самарадорлигини баҳолашнинг диагностик аппаратини такомиллаштиришга  хизмат қилган;
ижтимоий компетентликни ривожлантириш методикаси талабаларнинг ижтимоий-когнитив фаолиятини самарали ташкил этишда “Ижтимоий педагогика”, “Оила педагогикаси”, “Этнопедагогика” ва “Миллий тарбия асослари” фанларини ўқитишни ривожлантиришга қаратилган «интегратив» ёндашувни интенсив қўллаш асосида такомиллаштиришга оид маълумотлар Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2022-йил 19-июлдаги 233-сонли буйруғига асосан берилган 233-0343-сонли нашр рухсатномаси билан чоп этилган “Мактабгача таълим” йўналишидаги талабалар учун мўлжалланган “Методика фанларини ўқитиш технологияси” номли дарслик мазмунига сингдирилган (Низомий номидаги  Тошкент  давлат  педагогика  университетининг 2024-йил 13-августдаги 11-05-4164/04-сон далолатномаси). Натижада талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантиришга йўналтирилган педагогик фанларни интегратив ўқитишнинг самарадорлик даражасини таъминловчи шакл, метод ва воситалар такомиллаштирилган;
педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантириш модели ижтимоий буюртма, мақсад ва вазифаларни мувофиқлаштириш орқали назарий-методологик компонентлар билан мазмунли-жараёнли ҳамда ташкилий-методик блокларни когнитив, фаолиятга доир аксиологик усулларда интеграциялаш асосида натижага эришининг технологик алгоритми аниқлаштирилганлигига доир тавсиялардан Ўзбекистон Миллий университетида бажарилган ФЗ-2020010829-рақамли  “Талаба ёшлар илмий фаолиятида амалий кўникмаларни шакллантиришнинг инновацион механизмлари” мавзусидаги амалий лойиҳада белгиланган вазифалар ижросни таъминлашда фойдаланилган (Низомий номидаги  Тошкент  давлат  педагогика  университетининг 2024-йил 13-августдаги 11-05-4164/04-сон далолатномаси). Натижада педагогик фанларни интегратив ўқитиш асосида талабаларнинг ижтимоий компетентлигини ривожлантиришнинг ўқув-методик таъминоти такомиллаштирилган

 

Yangiliklarga obuna bo‘lish