Jumanazarova Gullola Yoqubjanovnaning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon

I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): “Oliy ta’lim tizimida oilashunos olim Abdurashid Munavvarovning ilmiy-pedagogik merosini o‘rganish”, 13.00.01 – Pedagogika nazariyasi. Pedagogik ta’limotlar tarixi ”(Oila va xotin qizlar ta’limi yo‘nalishi) (pedagogika fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2021.1.PhD/Ped2164.
Ilmiy rahbar: Asqarova O‘g‘iloy Mamashakirovna, pedagogika fanlari doktori, professor.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Namangan davlat universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK raqami: “Oila va gender” ilmiy-tadqiqot instituti, PhD.21/30.10.2020.Ped/S.127.01.
Rasmiy opponentlar: Egamberdieva Turg‘unoy Axmadjanovna, pedagogika fanlari doktori, professor; Yulchieva Dildora Xabibullaevna, pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD).
Yetakchi tashkilot: Guliston davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik
II. Tadqiqotning maqsadi oliy ta’lim tizimida oilashunos olim Abdurashid Munavvarovning ilmiy-pedagogik merosini o‘rganish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
oilashunos olim A.Munavvarovning ilmiy ijodi ilk marotaba kompleks-sistematsion o‘rganilganligi tufayli davrlarga klassifikatsiyalashtirilib, uning gumanistik g‘oyalari mazmuni oila farovonligi, oila barqarorligini ta'minlashning pedagogik shart-sharoitlari, oila psixologiyasi, oila pedagogikasi, ta’lim-tarbiya nazariyasi yo‘nalishlarida olib borilganligi mehnat faoliyatiga bog‘lab determinizm, tizimlilik, tarixiy, pedagogik, psixologik tadqiqotlarning obektivligi, o‘tmish, bugun va kelajak birligi tamoyillariga ko‘ra asoslangan;
A.Munavvarovning jadidchilik g‘oyalari asosida gumanistik, shaxsga yo‘naltirilgan, pozitiv-motivatsion yondashuv amalga oshirilganligi, insonparvarlik g‘oyalarining xilma-xilligiga ko‘ra jadidchilikda oila an’analari, oila sistematikasi, oila psixologiyasi, oila pedagogikasi fanlari rivojlanishiga hamda shu sohalarda jadid g‘oyalari asosida sug‘orilgan ilmiy salohiyatli etuk kadrlarni tayyorlashda ulkan hissa qo‘shganligi bibliometrik metod vositasida dalillangan;
A.Munavvarovning ilmiy-motivatsion hayot yo‘li dinamikasiga bag‘ishlangan manbaalarni kontent tahlil qilish, zamondoshlar va shogirdlar nigohidagi intervyularni intent tahliliga ko‘ra: «jadid ma’rifatparvar sifatida: yoshlarga ibrat; shogirdlarga: mehribon, altruist, motivator; rahbar sifatida: o‘ziga ishonchli, intizomli, talabchanlik, vaqtni qadrlash; shaxs sifatida: g‘amxo‘r, samimiy, sabrli, yuksak empatiya, mehnatsevar, qat’iyatli» kabi shaxs individual-tipologik portreti yaratilgan;
yoshlarga olim hayoti va ilmiy ijodini tanishtirish orqali ilmiy-pedagogik yondashuv ko‘nikmalarini rivojlantirish, uning fan, jamiyat taraqqiyotiga qo‘shgan hissasi haqidagi bilimlari ortishi imkoniyatlarini ko‘rsatib berishiga asoslanib, «A.Munavvarovning oila borasidagi jadidchilik ilmiy maktabi» nomli yoshlarni oilaviy hayotga tayyorlashda qo‘llanmalar kiritish zarurati isbotlangan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinganligi. Bo‘lajak o‘qituvchilarning kasbiy kompetentligini oilashunos olim A.Munavvarov ilmiy-pedagogik merosi asosida takomillashtirish bo‘yicha olingan ilmiy natijalar asosida:
oilashunos olim A.Munavvarovning ilmiy ijodi ilk marotaba kompleks-sistematsion o‘rganilganligi tufayli davrlarga klassifikatsiyalashtirilib, uning gumanistik g‘oyalari mazmuni oila farovonligi, oila barqarorligini ta'minlashning pedagogik shart-sharoitlari, oila psixologiyasi, oila pedagogikasi, ta’lim-tarbiya nazariyasi yo‘nalishlarida olib borilganligi mehnat faoliyatiga bog‘lab determinizm, tizimlilik, tarixiy, pedagogik, psixologik tadqiqotlarning obektivligi, o‘tmish, bugun va kelajak birligi tamoyillari asosida tizimlashtirilganligiga doir taklif va tavsiyalardan Namangan davlat universitetida 2022-2023-yillarda bajarilgan “Yoshlarni hayotga tayyorlash muammo-echim-tahlil” mavzusidagi amaliy loyihani bajarishda foydalanilgan (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2023-yil 3-iyundagi 02-07-2072/04-son dalolatnomasi). Natijada bo‘lajak o‘qituvchilarning kasbiy kompetentligini aniqlashga imkon yaratilgan;
A.Munavvarovning jadidchilik g‘oyalari asosida gumanistik, shaxsga yo‘naltirilgan, pozitiv-motivatsion yondashuv amalga oshirilganligi, insonparvarlik g‘oyalarining xilma-xilligiga ko‘ra jadidchilikda oila an’analari, oila sistematikasi, oila psixologiyasi, oila pedagogikasi fanlari rivojlanishiga hamda shu sohalarda jadid g‘oyalari asosida sug‘orilgan ilmiy salohiyatli etuk kadrlarni tayyorlashda ulkan hissa qo‘shganligi bibliometrik metod vositasida dalillanganligiga oid yangiligi AQShning O‘zbekistondagi elchixonasining Alumni Outreach GransProgram dasturi doirasida 2020-2021 yillarda Namangan davlat universitetida bajarilgan S-UZ800-20-IN -0106 raqamli “Virtual Workshop on Collaborative Action Research for English Teachers” amaliy loyihasida o‘quvchilarga til o‘rgatishda og‘zaki nutqiy kompetensiyasini rivojlantirish tamoyillarini aniqlashtirish, nutqini egallash jarayonidagi qiyinchiliklarni aniqlash asosida og‘zaki nutqni rivojlantirishning lingvometodik jihatlarini takomillashtirish, og‘zaki nutq kompetensiyasini rivojlantirishda yuzaga keladigan  qiyinchiliklarni bartaraf etishga oid ilmiy yangiliklaridan loyihaning amaliy ishlarida foydalanilgan (Namangan davlat universitetining 2023-yil 27-sentyabrdagi 633-01-son dalolatnomasi). Natijada tadqiqotda ilgari surilgan qator taklif va tavsiyalar, ilmiy yangiliklar asosida dastur  va qo‘llanmalarni yaratishga, ta’limni rivojlantirishga qaratilgan nazariy va amaliy ishlarni yanada samarali tashkil etishga xizmat qilgan;
A.Munavvarovning ilmiy-motivatsion hayot yo‘li dinamikasiga bag‘ishlangan manbaalarni kontent tahlil qilish, zamondoshlar va shogirdlar nigohidagi intervyularni intent tahliliga ko‘ra: «jadid ma’rifatparvar sifatida: yoshlarga ibrat; shogirdlarga: otalardek mehribon, altruist, motivator; rahbar sifatida: o‘ziga ishonchli, intizomli, ma’suliyatli, yuksak ma’naviyatli, talabchanlik, vaqtni qadrlash; shaxs sifatida: g‘amxo‘r, samimiy, sabrli, yuksak empatiya, mehnatsevar, qat’iyatli» kabi shaxs individual-tipologik portreti yaratilganligiga oid tavsiyalaridan Namangan davlat universitetida 2022-2023-yillarda bajarilgan “Pedagogika tarixidan antologiya” nomli o‘quv qo‘llanma tayyorlanib,  foydalanilgan (Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligining 2023-yil 25-avgustdagi 391310/391-son nashr ruxsatnomasi). Natijada bo‘lajak o‘qituvchilarning kasbiy kompetentligini oilashunos olim Abdurashid Munavvarov ilmiy-pedagogik merosi asosida takomillashtirishni ta’minlaydigan o‘quv bilish muhiti didaktik imkoniyatlarini tadqiq etishga erishilgan;
yoshlarga olim hayoti va ilmiy ijodini tanishtirish orqali ilmiy-pedagogik yondashuv ko‘nikmalarini rivojlantirish, uning fan, jamiyat taraqqiyotiga qo‘shgan hissasi haqidagi bilimlari ortishi imkoniyatlarini ko‘rsatib berishiga asoslanib, «A.Munavvarovning oila borasidagi jadidchilik ilmiy maktabi» nomli yoshlarni oilaviy hayotga tayyorlashda qo‘llanmalar kiritish zarurati isbotlanganligiga doir taklif va tavsiyalardan Namangan davlat universitetida 2022-2023-yillarda bajarilgan “Yoshlarni hayotga tayyorlash muammo-echim-tahlil” mavzusidagi amaliy loyihani bajarishda foydalanilgan (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2023-yil 3-iyundagi 02-07-2072/04-son dalolatnomasi). Natijada bo‘lajak o‘qituvchilarning kasbiy kompetentligini aniqlashga imkon yaratilgan.

Yangiliklarga obuna bo‘lish