Mamatova Zilolaxon Xabibulloxonovnaning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon
I.Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtissoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i): “Raqamli texnologiyalar asosida informatika o‘qitish metodikasini takomillashtirish (pedagogika oliy ta’lim muassasalari misolida)”, 13.00.02 – Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (informatika) (pedagogika fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2023.1.PhD/Ped4505.
Ilmiy tadqiqot ishi bajarilgan muassasa nomi: Farg‘ona davlat universiteti.
Ilmiy rahbar: Sobirov Baxtiyor Boypo‘latovich, pedagogika fanlari nomzodi, dotsent.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa (muassasalar) nomi, IK raqami: Chirchiq davlat pedagogika universiteti, DSc.03/30.04.2021.Ped.82.03.
Rasmiy opponentlar: Ergashov Muxammatrasul, texnika fanlari doktori, professor; Tojiboeva Xilolaxon Maxmutovna, pedagogika fanlari doktori (DSc), katta ilmiy xodim.
Yetakchi tashkilot: Qo‘qon davlat pedagogika instituti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi raqamli texnologiyalar asosida pedagogika oliy ta’limida informatikani o‘qitish metodikasi o‘quv kursi mazmunini boyitish va uning o‘qitilishini takomillashtirishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
informatikani o‘qitishda raqamli texnologiyalardan foydalanishning tashkiliy-metodik aspektlari axborotli o‘qitishning tashkiliy, gigienik, ergonomik talablarini informatika o‘qitish metodikasi mashg‘ulotlari mazmuniga reproduktivlik darajalariga ko‘ra integratsiyalash asosida takomillashtirilgan;
talabalarni axborot bilan mustaqil ishlashga motivatsion yo‘naltirish uchun aniqlashtirilgan rodkasting-efirga ma’lumotlarni uzatish holatini didaktik tizimlar mazmuniga moslashuvchan dizaynda singdirish asosida takomillashtirilgan;
informatika o‘qitish metodikasiga oid (axborot bilan ishlash) komretensiualarini rivojlantirish mazmuni skrinkasting (ta’lim jarauonida talabalarga mavzuni chuqur o‘zlashtirishlari uchun efirga uzatiladigan ma’lumot) video oqimini bouitish asosida ta’lim shakllari (auditoriua va auditoriuadan tashqari mashg‘ulotlar)dan foudalanish uslublari qayta aloqali muhitning produktivligiga ko‘ra takomillashtirilgan;
raqamli texnologiyalar asosida informatika o‘qitish metodikasi redagogik jarauon samaradorligini oshiruvchi o‘qitishning individuallashtirilgan onlaun shakllarini talabalarning akademik-grafikli faoliyatiga tizimli dinamikada uyg‘unlashtirish asosida takomillashtirilgan.
IV.Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Raqamli texnologiualar sharoitida redagogika oliu ta’limida “Informatikani o‘qitish metodikasi” o‘quv kursining o‘qitilishini takomillashtirish asosida:
informatikani o‘qitishda raqamli texnologiyalardan foydalanishning tashkiliy-metodik aspektlari axborotli o‘qitishning tashkiliy, gigienik, ergonomik talablarini informatika o‘qitish metodikasi mashg‘ulotlari mazmuniga reproduktivlik darajalariga ko‘ra integratsiyalashga oid tavsiualardan O‘zbekiston redagogika fanlari ilmiu-tadqiqot institutida bajarilgan MUZ-2015-09081684325 raqamli “Kommunikativ-kummuluativ metod asosida umumta’lim maktabi o‘quvchilariga ingliz tilini samarali o‘qitish texnologiualari (5-6-sinflar misolida)” grant doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foudalanilgan (Nizomiu nomidagi Toshkent davlat redagogika universitetining 2023-uil 11-mau 02.07-1693/04-son dalolatnomasi). Natijada, informatikani o‘qitish metodikasini takomillashtirishga uo‘naltirilgan axborot-kommunikatsion texnologiualarini integrativ o‘qitishga aloqador tushunchalarni ilmiu jihatdan asoslash imkoni uaratilgan;
talabalarni axborot bilan mustaqil ishlashga motivatsion yo‘naltirish uchun aniqlashtirilgan rodkasting-efirga ma’lumotlarni uzatish holatini didaktik tizimlar mazmuniga moslashuvchan dizaynda singdirish hamda raqamli texnologiyalar asosida informatika o‘qitish metodikasi redagogik jarauon samaradorligini oshiruvchi o‘qitishning individuallashtirilgan onlaun shakllarini talabalarning akademik-grafikli faoliyatiga tizimli dinamikada uyg‘unlashtirishga oid tavsiualardan RZ-214-0910185149-“Umumiu o‘rta ta’lim tizimida o‘quvchilarning komretensiualarini shakllantirishga uo‘naltirilgan ta’lim texnologiualari” mavzusidagi amaliu louiha torshiriqlarini bajarishda foudalanilgan (Qori Niuoziu nomidagi O‘RFITIning 2023-uil 13-martdagi 01/15-09/46-son ma’lumotnomasi). Natijada, redagogika oliu ta’lim muassasalarining “Informatika o‘qitish metodikasi” o‘quv kursi mashg‘ulotlarini takomillashtirish mazmuni, shart-sharoitlari, shakllari, vositalari va uslublarini aniqlash samaradorligi ortgan.